Coöperaties en vennootschappen | |
B.V. Hart van de Heuvelrug | |
Doel | Primaire doel van de B.V. Hart van de Heuvelrug is het tot uitvoering brengen van de |
---|---|
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht/ Soesterberg |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Wij zijn enig aandeelhouder van de B.V. Hart van de Heuvelrug |
Overige deelnemers | Geen |
Kerntaken | B.V. Hart van de Heuvelrug is in 2024 opgericht. Tot de kerntaken van de B.V. |
Publiek doel | Verbetering leefomgeving van mens en flora en fauna in gebied Hart van de Heuvelrug (Zeist en Soest) |
Openbaar belang | Programma Hart van de Heuvelrug is een integrale gebiedsontwikkeling |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, |
Inhoudelijke ontwikkeling | In 2024 is de entiteit B.V. Hart van de Heuvelrug opgericht. Naar verwachting is deze per januari 2025 operationeel. De inhoudelijke opdrachtverstrekking ligt vast in de ontwikkelovereenkomst die wordt afgesloten tussen de B.V. en Provincie Utrecht. Voor de B.V. Hart van de Heuvelrug is een ontwikkelovereenkomst, inkoopbeleid en directie reglement opgesteld. Daarnaast wordt een Raad van Advies opgericht om ons in de beoordeling van de besluitvormingsstukken te adviseren. |
Financiële ontwikkeling | De B.V. Hart van de Heuvelrug werkt binnen de vastgestelde financiele kaders van de grondexploitatie Vliegbasis Soesterberg en de Mastergrex Hart van de Heuvelrug. Deze wordt jaarlijks geactualiseerd. |
Risico's | De provincie Utrecht is financieel eindverantwoordelijk voor het programma Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg. Met oprichting van de B.V. verandert dat niet. |
Overig | n.v.t. |
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG) * | |
Doel | Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap. |
Kerntaken | De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang. |
Publiek doel | Belegging |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn. |
Wijziging belang | nvt |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | nvt |
Overig | nvt |
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB) * | |
Doel | Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergadering van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies. |
Kerntaken | De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector. |
Publiek doel | Belegging |
Openbaar belang | Wij hebben een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde. |
Wijziging belang | nvt |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | nvt |
Overig | nvt |
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU) * | |
Doel | De vennootschap heeft ten doel (nieuwe statuten): |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Wij zijn enig aandeelhouder van de OMU. |
Overige deelnemers | Geen |
Kerntaken | N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in onze provincie. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden. In september 2021 hebben we ingestemd met een rol van de OMU in intensiveren en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen. |
Publiek doel | Verbetering leefbaarheid in binnensteden |
Openbaar belang | Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden. |
Wijziging belang | In 2021 heeft PS EUR 30.000.000,= beschikbaar gesteld om deels rendabel en deels onrendabel te kunnen investeren. Dit is een eerste tranche van een mogelijk grotere investering (oplopend tot ruim EUR 100.000.000) |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. Voorwaarde is wel dat de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd. Voor de uitgebreide taakstelling op gebied van intensivering en verduurzaming loopt een EU-melding ter voorkoming van mogelijke staatssteunconflicten. |
Overig | n.v.t. |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht Region B.V. * | |
Doel | Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering (AvA). |
Overige deelnemers | Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en ministerie EZK. |
Kerntaken | 1. Innoveren; business development (bedrijven/projecten) |
Publiek doel | Vergroten innovatiekracht en bevorderen maatschappelijke transities o.b.v. de REA |
Openbaar belang | Economische structuurversterking in de provincie Utrecht |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | nvt |
Risico's | n.v.t. |
Overig | De ROM Utrecht Region is op 29 mei 2020 opgericht en in de eerste maanden vooral actief geweest op het verstrekken van de Corona Overbruggingslening (COL) regeling van het Ministerie van EZK voor start-ups, scale-ups en innovatief MKB. Het jaar stond verder vooral in het teken van de opbouw van de organisatie en de integratie met de werkorganisaties van Trade & Invest en de EBU. In 2021 is de organisatie doorgegroeid naar de huidige/beoogde omvang en zijn de eerste financieringen/deelnemingen vanuit het ROM-fonds gedaan in innovatieve bedrijven die zich bezighouden met oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken voor een gezonde mens en een gezonde leefomgeving. Op 2 juni 2021 heeft Provinciale Staten ingestemd met het Statenvoorstel om het aandelenkapitaal van de provincie Utrecht in de ROM Regio Utrecht met € 8 miljoen te verhogen. Hiervoor is € 2 miljoen uit de reserve Covid-flankerend beleid beschikbaar gesteld voor een risicoreservering van 25% in het weerstandsvermogen. De storting van € 8 miljoen is geactiveerd op de balans ten laste van de bankrekening van de provincie Utrecht. Deze storting vormde de provinciale bijdrage in de vereiste regionale cofinanciering op het bedrag van €15,99 miljoen dat door Ministerie EZK beschikbaar is gesteld voor de regio Utrecht in het kader van Corona-herstel. De resterende cofinanciering is geleverd door onze regionale partners in de ROM Utrecht Region en een gedeelte via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). In totaal is het fondsvermogen hiermee met € 31,98 miljoen versterkt voor extra financiële ondersteuning aan startups, scale-ups en innovatief MKB. Er staat nog een kapitaalstorting gepland van € 7 miljoen die is uitgesteld naar op zijn vroegst 2026. |
Stedin | |
Doel | Stedin is de netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland, en de provincies |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Rotterdam |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Via aandeelhoudersvergadering |
Overige deelnemers | Provincie Zeeland, de Staat der Nederlanden en 61 gemeenten (onder welke 8 Utrechtse) in het verzorgingsgebied van Stedin |
Kerntaken | De Stedin Groep concentreert zich op alle activiteiten die samenhangen met het |
Publiek doel | n.v.t. |
Openbaar belang | De aandelen Stedin zijn in publieke handen. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | geen risico's anders dan dividendrisico. |
Overig | In september 2024 zal de warmtestrategie onder het MSP 2027 door de AvA worden vastgesteld. |
Vitens NV * | |
Doel | Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water en het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt. |
Type | Coöperaties en vennootschappen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Algemene vergaderingen van aandeelhouders. |
Overige deelnemers | Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens. |
Kerntaken | Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen. |
Publiek doel | Goede drinkwatervoorziening |
Openbaar belang | Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van onze provincie als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico's ten gevolge van het handelen van de N.V., behalve het dividendrisico |
Overig | Vitens gaat de komende tien jaar fors investeren (2,1 miljard euro) waarbij het niet uitgesloten is dat Vitens een beroep zal doen op haar aandeelhouders om mee te financieren, al dan niet in de vorm van aandelen. Gesteld dat Vitens 1,7 miljard euro bij haar aandeelhouders zou willen ophalen in relatie tot haar aandelenpositie, dan zou dat voor de provincie Utrecht, uitkomen op circa 84 miljoen euro over een periode van tien jaar. |
Gemeenschappelijke regelingen | |
Gemeenschappelijk Orgaan Siteholder Hollandse Waterlinies * | |
Doel | De siteholder draagt zorg voor de bescherming en het uitdragen van de uitzonderlijke universele waarden van het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De siteholder voert de regie over het hele Unesco werelderfgoed Hollandse Waterlinies en is voor het Rijk het eerste aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | Van elk GS is er één gedeputeerde lid. Gezamenlijk vormen zij het orgaan en tevens zijn zij opdrachtgever van het ondersteunende bureau (het Sitebureau). Vanuit onze provincie is gedeputeerde Cultuur en Erfgoed lid van dit gemeenschappelijk orgaan (GO). |
Overige deelnemers | Provincies Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland |
Kerntaken | Coördinatie uitvoering managementplan Hollandse Waterlinies inclusief de uitvoering van taken op het gebied van kennis, publieksbereik en bescherming en zorgdragen voor rapportageverplichtingen richting Rijk en UNESCO. |
Publiek doel | In stand houden werelderfgoed |
Openbaar belang | Publiek belang voor het instandhouden van het werelderfgoed. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | In de Kadernota 2025 geeft het GO HWL aandacht aan het passend combineren van |
Financiële ontwikkeling | nvt |
Risico's | Door geleidelijke toename van de kosten bij gelijkblijvende dienstverlening, is de begroting vanaf 2025 hoger dan de gezamenlijke bijdragen van de vier provincies à € 1.000.000. Het GO dekt dit verschil uit de algemene reserve, zolang deze boven 20% blijft van de begroting. Daarvan is sprake tot en met 2027. Naar verwachting zal een verhoging van de provinciale bijdrage in 2027 aan de orde komen |
Overig | Voor de invulling van het siteholderschap is structureel een gezamenlijk budget nodig. Het totale budget voor het siteholderschap is geraamd op € 1 miljoen per jaar. De bijdrage per provincie is bepaald op grond van de financiële verdeelsleutel 30%- 30%- 30%- 10%. De provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland dragen elke voor 30% bij en Noord-Brabant voor 10%. Deze structurele bijdrage van Provincie Utrecht à maximaal € 300.000,- wordt gedekt uit de € 450.0000 structurele begrotingsmiddelen voor de samenwerkingsverbanden rondom het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies: GO Siteholder en Pact van Ruigenhoek. De bijdrage is vastgelegd in een bijdrageverordening. |
Het Utrechts Archief * | |
Doel | De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA) voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden) |
Overige deelnemers | Gemeente Utrecht en Rijk |
Kerntaken | HUA voert voor ons de wettelijke taken voor ons archief uit. Dat zijn: |
Publiek doel | Beheer historische provinciale archieven |
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling voor 11%. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Het Rijk heeft aangegeven voornemens te zijn uit deze gemeenschappelijke regeling |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | nvt |
Risico's | De provincie zal, wanneer financiële risico’s zich daadwerkelijk voordoen, daaraan bijdragen naar rato van haar aandeel in de totale deelnemersbijdragen, zijnde 11%. |
Overig | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft aangegeven het voornemen te hebben per 1-1-2026 uit de gemeenschappelijke regelingen (GR) van de Regionale Historische Centra (RHC’s) te willen treden w.o. Het Utrechts Archief. De gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht brengen samen in kaart wat de consequenties (financiële, juridische en personele) zijn van het uittredingsbesluit van OCW voor het HUA en hoe de archieffunctie alsdan georganiseerd kan worden. Daarnaast wordt een procedure tot wijziging van de GR HUA gestart in verband met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. |
Plassenschap Loosdrecht e.o. * | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van onze provincie en gemeenten. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | Plassenschap Loosdrecht e.o. |
Bestuursdeelname | GS heeft zitting in het bestuur. |
Overige deelnemers | Provincie Noord-Holland en de gemeenten Stichtse Vecht en Wijdemeren. |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies. |
Publiek doel | Beheer recreatiegebied |
Openbaar belang | Wij zijn vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en dragen bij voor 25,6% van de deelnemersbijdragen. |
Wijziging belang | nvt |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Per 1 januari 2023 is de gemeenschappelijke gewijzigd en is er nu sprake van een |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het Plassenschap Loosdrecht en omgeving - aanspreekbaar voor tekorten. |
Overig | nvt |
Randstedelijke Rekenkamer (RRK) * | |
Doel | Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Amsterdam |
Webadres | |
Bestuursdeelname | PS besluiten tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via een unaniem besluit van de Provinciale Staten van de deelnemers benoemd. |
Overige deelnemers | Provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland |
Kerntaken | De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies. |
Publiek doel | Rekenkamerfunctie |
Openbaar belang | De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer. |
Wijziging belang | Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | Als de RRK onvoldoende middelen heeft om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen, vullen de deelnemende provincies de middelen van de RRK aan. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: |
Overig | n.v.t. |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) * | |
Doel | Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in algemeen en dagelijks bestuur |
Overige deelnemers | De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht |
Kerntaken | De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en onze provincie. |
Publiek doel | Beheer recreatiegebied |
Openbaar belang | De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%. |
Wijziging belang | N.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Per 1 januari 2023 is de gemeenschappelijke regeling aangepast en maakt GS deel uit van het algemeen en dagelijks bestuur. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | Als deelnemer is de provincie medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het recreatieschap Stichtse Groenlanden is vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval nog tot en met 2024 2023. Vanwege de aangepaste regeling heeft de evaluatie van de afspraken niet plaats kunnen vinden. In 2025 wordt een evaluatie uitgevoerd. De provincie heeft vanuit de oude structuur, Recreatieschap Vinkeveense Plassen, verantwoordelijkheden voor het exploitatieresultaat van het programma van de Vinkeveense Plassen. |
Overig | Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in 2 delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (Programma B) dat gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. Dit betekent dat er twee programma's in de begroting zullen zijn, twee financiële administraties worden gevoerd en dat er over twee onderdelen in de jaarrekening van het schap verantwoording wordt afgelegd. Hiermee worden de financiële risico's over en weer gescheiden. De “oude” deelnemers van Stichtse Groenlanden lopen geen risico verband houdend met het Vinkeveense gebied en De Ronde Venen loopt geen risico in verband met het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018. |
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) * | |
Doel | De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan deze uitvoeringsdienst is gemandateerd. |
Type | Gemeenschappelijke regelingen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in algemeen bestuur en dagelijks bestuur (Elk van de elf gemeente heeft één stem en de provincie Utrecht twee stemmen binnen het bestuur dat daarmee uitkomt op 13 stemmen.) |
Overige deelnemers | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Kerntaken | De RUD voert namens onze provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf. |
Publiek doel |
|
Openbaar belang | Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. Wij zijn de grootste opdrachtgever, voor ca 58%. |
Wijziging belang | Met de invoering van de Omgevingswet (1-1-2024) zal de opdracht ten aanzien van bodemtaken geleidelijk krimpen. Dit met het oog op de overgang van bevoegd gezag van provincie naar gemeenten. Ook andere opdrachtgevers zijn in beweging en zullen naar alle waarschijnlijkheid hun opdrachtverlening aan de RUD uitbreiden. Dit zal effect hebben op het procentuele belang van de provincie Utrecht in de RUD. De verwachting is dat per saldo het belang van de provincie Utrecht de komende jaren zal dalen. In 2024 zal daarmee het percentage 50,5 % worden. Na 2024 zal dit verder afnemen tot minder dan 50%. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | Samen met de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) wordt actief gewerkt om te komen tot één omgevingsdienst in de provincie Utrecht. |
Financiële ontwikkeling | nvt |
Risico's | Het risico zal op termijn afnemen doordat het percentage eigenaarschap zal dalen. Dit komt voornamelijk de verschuiving van bevoegd gezag taken Bodem van de provincie naar de gemeenten. |
Overig | De commissie Van Aartsen heeft in maart 2021 tien aanbevelingen gedaan voor versterking van het VTH stelsel. Om opvolging te geven aan de aanbevelingen is het Interbestuurlijk programma Versterking VTH stelsel gestart (IBP). Het IBP kent in beginsel een looptijd van twee jaar (2022-2024). In het IBP zijn een zestal pijlers geformuleerd. Een van deze pijlers betreft Robuuste omgevingsdiensten en financiering. Doel van deze pijler is om de effectiviteit en slagvaardigheid van de omgevingsdiensten te versterken. Om de robuustheid te kunnen bepalen zijn kpi’s ontwikkeld. Deze zijn in juni 2023 bestuurlijk vastgesteld. In het derde kwartaal 2023 is een landelijke toetsing van de Omgevingsdiensten aan de kpi's voorzien. De twee individuele Utrechtse Omgevingsdiensten kunnen niet aan de kpi’s voldoen. Als de Omgevingsdiensten samengaan is de verwachting dat zij wel aan de robuustheidscriteria kunnen voldoen. Door de besturen van de beide Omgevingsdiensten is in het najaar 2023 besloten tot het uitvoeren van een verkenning hoe de samenwerking tussen de beide Omgevingsdiensten verder kan worden versterkt, zodanig dat de Utrechtse Omgevingsdiensten robuust de toekomst tegemoet kunnen treden. Zo nodig als één organisatie Op 7december 2023 hebben de gezamenlijke algemene besturen van de ODRU en RUD Utrecht besloten om te starten met het traject om een robuuste omgevingsdienst voor de hele provincie Utrecht op te richten. Het doel hiervan is om een omgevingsdienst te creëren die beter in staat is om de door de deelnemers (provincie en gemeenten) gevraagde producten en diensten te leveren en een rol te spelen bij toekomstige opgaven op het gebied van een veilige, gezonde en schone leefomgeving. Fase 1 van dit fusietraject staat voor besluitvorming in de gezamelijke AB's gepland op 17 oktober 2024. Het uiteindelijk doel is om per 1 januari 2026 een nieuwe gemeenschappelijke omgevingsdienst voor de gehele provincie Utrecht te starten. |
Overige verbonden partijen | |
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen * | |
Doel | Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen. |
Type | Overige verbonden partijen |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS is bestuur. |
Overige deelnemers | geen |
Kerntaken | Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg. |
Publiek doel | Beheer fonds ten behoeve van de nazorg stortplaatsen |
Openbaar belang | Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | n.v.t. |
Overig | Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt periodiek onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind. |
Stichtingen en verenigingen | |
Huis der Nederlandse Provincies (HNP) * | |
Doel | De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel. |
Type | Stichtingen en verenigingen |
Vestigingsplaats | Brussel |
Webadres | |
Bestuursdeelname | GS in bestuur. |
Overige deelnemers | De overige provincies en het IPO. |
Kerntaken | Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese subsidieprogramma’s en structuur-en investeringsfondsen en het samenwerken in Europese netwerken. |
Publiek doel | Belangenbehartiging provincies |
Openbaar belang | Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens onze provincie is gedeputeerde Strijk lid van het bestuur van het HNP. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | n.v.t. |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | n.v.t. |
Overig | n.v.t. |
Inter Provinciaal Overleg (IPO) * | |
Doel | Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor onder andere het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en het stimuleren van provinciale vernieuwingsprocessen. |
Type | Stichtingen en verenigingen |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Webadres | |
Bestuursdeelname | PS in algemene ledenvergadering |
Overige deelnemers | De overige provincies. |
Kerntaken | Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen). |
Publiek doel | Belangenbehartiging provincies |
Openbaar belang | Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee. Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen. |
Wijziging belang | n.v.t. |
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling | Organisatie BIJ12 is gereorganiseerd en hangt nu in de IPO-organisatie onder de |
Inhoudelijke ontwikkeling | n.v.t. |
Financiële ontwikkeling | n.v.t. |
Risico's | n.v.t. |
Overig | n.v.t. |