Hoofdstuk 2 - Programma's en overzicht overhead

5. Bereikbaarheid: Publieke mobiliteit

Programmadoel

Na Corona zijn reispatronen veranderd. We zien dat op bepaalde dagen van de week minder mensen het openbaar vervoer gebruiken. Tegelijkertijd leiden de verstedelijking en de mobiliteitstransitie tot meer OV-gebruik. Het is belangrijk om OV-producten aan te bieden die deze groei mogelijk maken. Bovendien hebben meer mensen minder te besteden en vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de sociale functie van het OV.  

In het coalitieakkoord ‘Aan de slag voor Utrecht’ staat dat de provincie een voor iedereen goed en toegankelijk OV wil en dat de beschikbaarheid van het OV in het landelijk gebied verder wordt onderzocht. Om dit te realiseren werken we verder aan een betaalbaar en dekkend OV-systeem binnen de context van Publieke Mobiliteit. Het doel van Publieke Mobiliteit is het verbeteren van de deur tot deur bereikbaarheid voor iedereen door een betere ketenintegratie van verschillende deelsystemen, zoals OV, flexibel vervoer, deelmobiliteit, doelgroepenvervoer.

Binnen het programma ‘Publieke Mobiliteit’ zetten we in op vier pijlers om het hoofddoel van duurzame, gezonde en veilige bereikbaarheid te bereiken:  

  1. Versterken en koesteren netwerk  

2.    Duurzaam concessiemanagement  
3.    Aantrekkelijke knooppunten  
4.    Duurzaam beheer en realisatie van OV-infrastructuur   

Het proces om te komen tot publieke Mobiliteit is er een van meerdere jaren. In de termijn van het Uitvoeringsprogramma zetten we in op de transitie van een uitsluitend op OV georiënteerd programma, naar een programma voor publieke mobiliteit. OV en knooppunten vormen kernelementen van publieke mobiliteit.   

Beleidsdocumenten

Omgevingsvisie Provincie Utrecht , vastgesteld door PS op 10 maart 2021, eerstvolgende actualisatie in 2026 

Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 , vastgesteld door GS op 2 juli 2024, eerstvolgende actualisatie in 2027. 

Uitvoeringsprogramma Publieke Mobiliteit 2024-2029, vastgesteld door GS op 22 oktober 2024, eerstvolgende actualisatie in 2027. 
Het Bereikbaarheidsprogramma en de daarbij behorende uitvoeringsprogramma’s worden in 2027 geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Voor 2029 worden nieuwe programma’s opgesteld op basis van de Omgevingsvisie van dat moment. 

Voor publieke mobiliteit gelden daarnaast nog de volgende vastgestelde beleidsdocumenten: 

(bedragen x € 1.000)
Lasten € 214.533
Baten € -60.953
Saldo € 153.580
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32