Bijlage 1 - Doelenboom 2025
P1 | Ruimtelijke Ontwikkeling | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
1.1 | De omgevingsvisie zorgt voor een goede afweging tussen plannen en Utrechtse kwaliteiten door concentreren en combineren | 1.1.1 | Het provinciaal omgevingsbeleid is beter en integraler |
1.1.2 | Provinciale belangen zijn beter geborgd in samenwerking met (boven)regionale partners | ||
1.1.3 | Het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd in samenwerking met gemeenten | ||
1.1.4 | Omgevingsinformatie en monitoring van omgevingsbeleid wordt beter ingezet | ||
1.2 | De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiëntie en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik. | 1.2.1 | Door gebiedsgericht participeren en reguleren gaan ruimtelijke ontwikkelingen sneller leiden tot een beter ruimtegebruik |
1.2.2 | De gebiedsontwikkelingen Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg zijn verder ontwikkeld en gerealiseerd. | ||
1.2.3 | Groen groeit beter mee met rode ontwikkelingen | ||
1.3 | Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht. | 1.3.1 | Het provinciaal volkshuisvestingsbeleid ondersteunt beter de volkshuisvestingsopgave |
1.3.2 | De woningbouwopgave vindt sneller en vraag gestuurd plaats | ||
1.3.3 | Wijken zijn vitaler door een integrale aanpak van sociale en fysieke wijkvernieuwing | ||
1.3.4 | Het aantal plekken voor opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders sluit beter aan bij de opgave |
P2 | Landelijk gebied | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
2.1 | Het natuurnetwerk (NNN) is robuust (ontwikkeld). | 2.1.1 | Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is verder gerealiseerd (groter van oppervlakte) |
2.1.2 | De Groene Contour is verder gerealiseerd | ||
2.1.3 | Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden | ||
2.1.4 | Het areaal bos is vergroot en de kwaliteit van bestaand bos is verbeterd | ||
2.2 | De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig | 2.2.1 | Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter |
2.2.2 | De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd | ||
2.2.3 | De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren | ||
2.3 | De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk | 2.3.1 | De betrokkenheid van inwoners bij natuur is groter en de samenwerking tussen bij natuur betrokken partijen is beter |
2.4 | Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw | 2.4.1 | De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel |
2.4.2 | Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel | ||
2.4.3 | Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen | ||
2.5 | De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt | 2.5.1 | De leefbaarheid van het landelijk gebied en de kleine kernen is beter |
P3 | Bodem, water en milieu | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
3.1 | De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd | 3.1.1 | De waterkeringen zijn op orde, en de provincie is beter voorbereid op de gevolgen van overstromingen |
3.1.2 | Meekoppelkansen bij dijkversterking zijn vaker benut | ||
3.1.3 | De fysieke leefomgeving wordt beter voorbereid op klimaatverandering | ||
3.2 | De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit | 3.2.1 | Voor het oppervlaktewater bereiken we de KRW-doelen in 2027 |
3.2.2 | De zoetwatervoorziening is robuuster en beter op orde en de waterketens zijn meer circulair | ||
3.3 | Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust | 3.3.1 | De bodem- en grondwaterkwaliteit is verbeterd en beter beschermd |
3.3.2 | Duurzaam (gebiedsgericht) gebruik van bodem en ondergrond is geborgd | ||
3.3.3 | Zorg dragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw | ||
3.4 | De leefomgeving is gezond en veilig | 3.4.1 | Er zijn meer adviezen gegeven en initiatieven genomen voor een gezonde leefomgeving |
3.4.2 | De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden | ||
3.4.3 | Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd | ||
3.4.4 | De overlast van vliegverkeer is minder geworden | ||
3.4.5 | De inclusieve breedtesport in de openbare ruimte en op duurzame sportaccommodaties is sterker | ||
3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd | ||
3.4.7 | De uitvoering van de VTH-taken is inhoudelijk en financieel beter geborgd | ||
3.5 | De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd | 3.5.1 | Er is meer kennis beschikbaar om bodemdaling en broeikasgasuitstoot te beperken |
3.5.2 | Door uitvoeren maatregelen via gebiedsprocessen is bodemdaling en broeikasgasuitstoot verminderd |
P4 | Klimaat en Energietransitie | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
4.1 | De gebouwde omgeving gebruikt minder energie en wordt duurzamer verwarmd | 4.1.1 | De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren) |
4.1.2 | Er is meer toezicht en ondersteuning voor energiemaatregelen bij bedrijven en maatschappelijke organisaties | ||
4.1.3 | Meer zonnepanelen op daken | ||
4.1.4 | Het aandeel duurzame warmtebronnen voor de verwarming van gebouwen is groter | ||
4.2 | De opwekking van duurzame elektriciteit is sterk toegenomen | 4.2.1 | De groei van duurzame energie is ruimtelijk beter mogelijk gemaakt |
4.2.2 | Meer inwoners doen mee en participeren in de energietransitie | ||
4.3 | De energietransitie is haalbaar, betaalbaar en innovatief. | 4.3.1 | Wet- en regelgeving zijn beter afgestemd op energietransitie (lobby) |
4.3.2 | Innovaties leveren een grotere bijdrage aan duurzame energievoorziening | ||
4.3.3 | De energietransitie is beter betaalbaar voor iedereen (passende financiële instrumenten) | ||
4.4 | De energie-infrastructuur is beter afgestemd op vraag en aanbod van (duurzame) energie | 4.4.1 | Het elektriciteitsnetwerk wordt slimmer en beter gebruikt |
4.4.2 | De ruimtelijke inpassing van netuitbreidingen gebeurt sneller | ||
4.4.3 | Er is meer integraliteit in de programmering van de energie-infrastructuur | ||
4.5 | Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal | 4.5.1 | Betere inbedding van circulair in het provinciale beleid en de uitvoering door het uitvoeren van de middellange termijnstrategie circulaire samenleving |
4.6 | De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord | 4.6.1 | Betere sturing op de doelen voor klimaatmitigatie door het uitvoeren van de Utrechtse Klimaataanpak naar Netto Nul |
P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
5.1 | Versterken netwerk | 5.1.1 | Het versterken van de ov-bereikbaarheid door het realiseren van nieuwe verbindingen en het opwaarderen of verleggen/verlengen van bestaande verbindingen in het netwerk |
5.1.2 | Een beter OV en exploitatie door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten | ||
5.1.3 | Verbetering van fysieke en sociale toegankelijkheid van het OV | ||
5.1.4 | Verbetering van de betaalbaarheid voor mensen met een krappe beurs | ||
5.2 | Duurzaam concessiemanagement | 5.2.1 | Meer reizigerstevredenheid over het OV in de provincie Utrecht |
5.2.2 | Effectievere uitvoering van het OV (kostendekkingsgraad, voorspelbaarheid, betrouwbaarheid, meer (betalende) reizigers) | ||
5.2.3 | Het terugdringen van de negatieve effecten van publieke mobiliteit op de omgeving | ||
5.3 | Aantrekkelijke knooppunten | 5.3.1 | Meer OV knooppunten hebben een hogere kwaliteit |
5.4 | Duurzaam beheer en realisatie van ov-infrastructuur | 5.4.1 | De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau |
5.4.2 | We onderhouden onze OV-assets duurzamer |
P6 | Bereikbaarheid Gezond en veilig | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
6.1 | Meer fietsen over een sterker | 6.1.1 | We realiseren doorfietsroutes en nemen barrières weg |
6.1.2 | Een sterk RFN gericht op vlot, veilig en comfortabel fietsen en het ontsluiten van alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten | ||
6.1.3 | We stimuleren mensen om vaker te gaan fietsen | ||
6.2 | Veiligere infrastructuur en gedrag | 6.2.1 | Het verbeteren van de veiligheid op de provinciale infrastructuur |
6.2.2 | Het verbeteren van de veiligheid op gemeentelijke wegen door subsidie op verkeersveiligheidsmaatregelen | ||
6.2.3 | Het stimuleren van veilig gedrag door verkeerseducatie, voorlichting en handhaving | ||
6.3 | Samen gezonde groei bereikbaar maken | 6.3.1 | Op basis van gezamenlijk onderzoek komen tot een uitvoerings- en investeringsagenda tussen Rijk en regio om de woningbouwopgave te kunnen realiseren met de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn |
6.3.2 | Het borgen van de regionale bereikbaarheid in samenwerking met het Rijk en gemeenten | ||
6.3.3 | In regionaal verband stimuleren van slimme en duurzame mobiliteitskeuzes (o.a. fiets en OV in woon-werkverkeer via werkgevers) | ||
6.4 | Verschonen mobiliteit | 6.4.1 | Het stimuleren van het gebruik van schone brandstof of energiedrager in personen- en goederenvervoer |
P7 | Bereikbaarheid Infrastruct. en Benutten | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
7.1 | Betere benutting van de regionale mobiliteitsnetwerken | 7.1.1 | We zetten verkeersmanagement en informatie- en communicatietechnologie in om onze netwerken optimaal te benutten |
7.2 | Versterken netwerk | 7.2.1 | We versterken de provinciale netwerken door het wegnemen van bereikbaarheidsknelpunten |
7.2.2 | We dringen de negatieve effecten van wegverkeer op de omgeving terug en dragen bij aan biodiversiteit | ||
7.3 | Duurzaam realiseren van infrastructuur en onderhoud | 7.3.1 | We realiseren de projecten uit het Meerjarig Investeringsplan en het variabel onderhoud |
7.3.2 | We realiseren vervanging en nieuwbouw meer klimaatneutraal en circulair | ||
7.4 | Duurzaam beheren van infrastructuur | 7.4.1 | De bestaande infrastructuur is op orde en beschikbaar op het vastgestelde kwaliteitsniveau |
7.4.2 | We beheren en onderhouden onze infrastructuur duurzamer |
P8 | Cultuur, erfgoed, recreatie en toerisme | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
8.1 | De culturele infrastructuur is sterk en toegankelijk en ons erfgoed is behouden en beleefbaar | 8.1.1 | In elke gemeente is een robuuste bibliotheekvoorziening en de Utrechtse bibliotheken werken beter samen waardoor zij meer inwoners bereiken |
8.1.2 | Samen met gemeenten en partners is de culturele infrastructuur sterker door een pluriformer en hoogwaardig aanbod dat een diverser publiek aanspreekt en trekt | ||
8.1.3 | Meer kinderen en volwassenen beoefenen en ervaren cultuur, zowel door cultuureducatie op school als cultuurparticipatie in de vrije tijd | ||
8.1.4 | Erfgoed en archeologie zijn duurzamer behouden en beheerd | ||
8.1.5 | Kwaliteit van de leefomgeving is sterker geworden door de kansen van ruimtelijk erfgoed te benutten | ||
8.1.6 | Erfgoed is bekender en beleefbaarder gemaakt bij een groot en divers publiek | ||
8.1.7 | UNESCO Werelderfgoederen Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes zijn beter bekend, beleefbaar en zijn beter ingezet om de ruimtelijke kwaliteit te versterken | ||
8.2 | Recreatie en bestemmingsmanagement zijn meer integraal onderdeel van de ontwikkelingen in de leefomgeving | 8.2.1 | Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar |
8.2.2 | Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt | ||
8.2.3 | De samenwerking tussen partners in de regio is sterker | ||
8.2.4 | Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever | ||
8.2.5 | Verblijfsrecreatie is vitaler | ||
8.2.6 | Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt |
P9 | Economie | ||
---|---|---|---|
Beleidsdoel | Meerjarendoel | ||
9.1 | Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | 9.1.1 | De regionale arbeidsmarkt functioneert beter door goede aansluiting vraag en aanbod waarin Leven Lang Ontwikkelen centraal staat |
9.1.2 | Bedrijven en werknemers zijn beter voorbereid op maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel, zoals digitalisering en circulaire economie | ||
9.1.3 | De dienstverlening voor (mkb-) ondernemers is beter op elkaar aangesloten | ||
9.2 | Bedrijven en (kennis)instellingen werken aan innovaties voor maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel | 9.2.1 | Innovatie is sterker doordat overheden, onderwijs/ onderzoek en ondernemers elkaar makkelijker weten te vinden |
9.2.2 | Innovatie is sterker doordat meer bedrijven gebruik maken van nieuwe kennis en inzichten | ||
9.2.3 | Het innovatie-ecosysteem is beter met meer startups en scale-ups die bijdragen aan maatschappelijke transities passend bij het regionaal profiel | ||
9.3 | Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | 9.3.1 | Werklocaties worden intensiever gebruikt en sluiten beter aan bij de marktvraag |
9.3.2 | Werklocaties zijn duurzamer (circulair, klimaat, energie, gezondheid) en economisch krachtiger | ||
9.3.3 | Er zijn meer en sterkere innovatielocaties die passen bij het regionaal profiel | ||
10.1 | Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | 10.1.1 | De positie van PS is sterk en duidelijk |
10.1.2 | De uitvoering van de Rijkstaken (CvdK) is van blijvende hoge kwaliteit | ||
10.1.3 | De uitvoering van het dagelijks bestuur (GS) is van hoge kwaliteit | ||
10.2 | Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke- en bedrijfsproces | 10.2.1 | Integriteit is blijvend goed geborgd en het beleid is goed ontwikkeld |
10.3 | De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd | 10.3.1 | Ondermijnende criminaliteit wordt tegengegaan, de weerbaarheid wordt gestimuleerd en de aandacht voor de wet BIBOB vergroot |
10.4 | In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot | 10.4.1 | Het betrekken van inwoners en partners doen we consequent en volgens ons participatiebeleid |
10.4.2 | Het gesprek met de samenleving wordt vormgegeven vanuit de inhoud, hierbij worden huidige en toekomstige generaties betrokken | ||
10.4.3 | De regionale en lokale journalistiek heeft duurzaam een sterkere positie | ||
10.5 | De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen) | 10.5.1 | Er ligt een (gezamenlijke) visie op regiovorming en er wordt conform die visie gehandeld. |
10.5.2. | De Nota samenwerkende partijen wordt conform uitgevoerd | ||
10.5.3 | De relatie met de Europese Unie draagt bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen | ||
10.5.4 | De Staat van Utrecht is van niveau en goed afgestemd op de gebruikers | ||
10.5.5 | Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker | ||
10.6 | Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet | 10.6.1 | De wettelijke toezichttaak wordt goed en efficiënt uitgevoerd |
10.7 | Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief | 10.7.1 | De Sociale Agenda is zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties |
10.7.2 | De vitaliteit van wijken en kernen is groter door vernieuwende aanpakken met burgers (maatschappelijke) organisaties en gemeenten | ||
10.8 | Het juridisch fundament wordt sterker en is goed toegerust | 10.8.1 | Versterken van de juridische functie |
10.9 | De communicatie is zichtbaar, vindbaar, verbindend en transparant | 10.9.1 | Door ontwikkelen communicatie op basis van nieuwe kennis en middelen |
10.9.2 | De medewerkers van provincie Utrecht faciliteren in communicatieve vaardigheden waaronder duidelijk en begrijpelijk schrijven, (social) mediavaardig zowel intern als extern, verbindende gespreksvaardigheden | ||
10.9.3 | Vergroten van de zichtbaarheid van het werk van de provincie (corporate communicatie), zodat inwoners weten aan welke opgaven de provincie werkt en wat ze wil bereiken |
11.1 | De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie | 11.1.1 | De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie |
---|---|---|---|
11.2 | De medewerkers en organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling | 11.2.1 | De medewerkers en organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling |
11.3 | Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig | 11.3.1 | Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig |
11.4 | De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijk en constant aan verandering onderhevig | 11.4.1 | De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijk en constant aan verandering onderhevig |
11.5 | De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduurzamen van de eigen organisaties (processen en faciliteiten) vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte | 11.5.1 | De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduurzamen van de eigen organisaties (processen en faciliteiten) vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte |
11.6 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | 11.6.1 | Uitvoeren van concerncontrol waaronder het adviseurschap van de Financiële Auditcommissie |
11.6.2 | Versterken van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) |