Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.1 Provinciale belastingen en heffingen

Ontwikkelingen
Jaarlijks wordt de Legesverordening provincie Utrecht 2018 en de bijbehorende tarieventabel gecontroleerd en waar nodig geactualiseerd. Als actualisatie noodzakelijk is, dan wordt een voorstel hiertoe aan Provinciale Staten voorgelegd.

Voor het jaar 2025 zal worden voorgesteld de legestarieven te verhogen met 2,8%. Daarnaast zal waar mogelijk worden voorgesteld om tarieven in de jaren 2025 tot en met 2027 te laten doorgroeien naar maximaal kostendekkendheid waar dit nog niet het geval is.

Beleidskader
De leges vinden hun grondslag in de Legesverordening provincie Utrecht 2018, voor de laatste keer gewijzigd bij besluit van 13 december 2023. In beginsel worden leges geheven voor alle beschikkingen op aanvraag.

Zoals verwoord in de verordening worden onder de naam ‘leges’ rechten geheven voor het genot van door of vanwege het provinciebestuur verstrekte diensten zoals omschreven in de verordening en de bijbehorende tarieventabel. Deze leges worden geheven van de aanvrager van de dienst of van degene voor wie de dienst wordt verstrekt.

De toe te passen tarieven staan in de tarieventabel bij de verordening. Bij het vaststellen van de tarieven worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • tarieven worden gebaseerd op het gemiddeld aantal uren van ambtelijke inzet voor de behandeling van een aanvraag. Voor aanvragen die worden afgehandeld door de provincie zelf wordt dit aantal uren vermenigvuldigd met het provinciaal uurtarief en de overhead per uur. Voor aanvragen die namens de provincie worden afgehandeld door een omgevingsdienst wordt het aantal uren vermenigvuldigd met het uurtarief dat door de omgevingsdienst wordt gehanteerd;
  • de tarieven zijn ten hoogste kostendekkend. De geraamde baten mogen de ter zake geraamde lasten niet overschrijden. Dit wordt jaarlijks gecontroleerd aan de hand van een hiervoor ontwikkeld rekenmodel;
  • de tarieven worden doorgaans jaarlijks in lijn met de indexering van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting aangepast. Voor het jaar 2025 zal daarom worden voorgesteld om de tarieven te verhogen met 2,8%. Daarnaast zal waar mogelijk worden voorgesteld om tarieven in de jaren 2025 tot en met 2027 te laten doorgroeien naar maximaal kostendekkendheid waar dit nog niet het geval is.

Verwachte opbrengst leges en kostendekkendheid
De opbrengst van de leges is jaarlijks sterk wisselend, afhankelijk van het aantal aanvragen dat in een jaar wordt ontvangen.
Het overzicht is daarom gebaseerd op de gemiddelde aantallen opgelegde leges over de jaren 2021 tot en met 2023 naar de kostprijs en tarieven zoals die gelden voor het jaar 2025. Daarnaast is voor de nieuwe of recent ingevoerde nieuwe legestarieven, waarvoor we nog niet beschikken over ervaringscijfers, een zo zorgvuldig mogelijke inschatting gemaakt van de verwachte aantallen aanvragen.

De verwachte opbrengst is € 1.844.524. Deze opbrengst bedraagt 76,5% van de verwachte kosten voor de afhandeling van de met leges belaste aanvragen. Gezien de ambitie om waar mogelijk de legestarieven te laten stijgen naar 100% kostendekkendheid zal dit percentage naar verwachting de komende jaren stijgen.

In onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de legestarieven die gelden voor het jaar 2025 nader toegelicht:

Tabel 3.1.3.1.1 Berekening van kostendekkendheid van de leges

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

1.582

Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen

0

Netto kosten taakveld

1.582

Overhead

829

Btw

0

Totale kosten

2.411

Geraamde opbrengst leges

1.845

Dekkingspercentage

76,5%

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32