11.1 De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie.
- Beschikbaarheid van voldoende financiële kennis binnen de gehele financiële keten.
- Een effectieve sturing van de financiële processen door: een samenwerkende organisatie, actief eigenaarschap van budgethouders, heldere communicatielijnen, waarbij men elkaar aanspreekt op verantwoordelijkheden.
- Kwalitatief goede financiële rapportages voor bestuur en management passend bij de verantwoordelijkheden: concernbrede en strategische informatie en beschikbaarheid van actuele eenduidige stuurinformatie binnen de gehele provincie.
11.2 De medewerkers en de organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling.
- We willen als organisatie vanuit een stevige basis slagvaardiger kunnen inspelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen die de komende jaren op ons afkomen. We worden slagvaardiger door participatief, integraal en gecoördineerd te werken aan de doorontwikkeling van onze organisatie-inrichting, onze werkwijzen, ons (persoonlijk) leiderschap en onze samenwerkingscultuur.
- De veranderende arbeidsmarkt vraagt om te kijken naar onze instroom, maar vooral ook naar hoe we onze medewerkers gezond, gelukkig en bekwaam aan het werk (be)houden. Het vraagt duurzaam verbinden en laten groeien van medewerkers.
11.3 Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig.
- We leggen een basis voor een toekomstbesteding ICT-fundament, zowel technisch als organisatorisch, zodanig dat deze aansluit bij de vereisten voor de ontwikkeling van een robuust maar flexibel informatiehuis van de provincie. Dit heeft als doel dat "bewoners" (lees gebruikers) van het informatiehuis van de provincie kunnen beschikken over een veilige en betrouwbare digitale werkomgeving.
- We hebben een werkbare set aan randvoorwaardelijke instrumenten in de basis beschikbaar zodanig dat wij het datagestuurd werken kunnen faciliteren.
- We beschikken over een veilige en betrouwbare informatievoorziening zodanig dat onze weerbaarheid tegen digitale bedreigingen voldoet aan het gewenste risicoprofiel.
11.4 De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijke en constant aan verandering onderhevig.
- In de tweede helft van 2024 is in het kader van de organisatieontwikkeling een keten Dienstverlening binnen domein BIO opgestart. Het doel van de keten Dienstverlening is om de algehele dienstverlening – zowel intern als extern – in afstemming met de organisatie en de gebruikers te verbeteren. Daarvoor was de eerste stap om een concept Dienstverlening te ontwikkelen dat provinciebreed gedragen wordt. Vervolgens is er gekeken naar de structuur, overlegvormen en mogelijkheden om snel tot verbeteringen te komen. In 2025 wordt gestart met een aantal projecten, aan de hand van werkbudgetten uit de diverse teams. Als daarmee de projecten niet realiseerbaar zijn, volgt er mogelijk een onderbouwde claim in de Kadernota 2026.
11.5 De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduuzramen van de eigen organisatie (processen en faciliteiten), vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte.
- Minder CO2-uitstoot vanwege het woon-werkverkeer en dienstreizen.
- Minder CO2-uitstoot vanwege het gebruik van de panden.
- Minder CO2-uitstoot vanwege inkoop.
11.6 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal.
- In 2025 zetten we in op de verdere doorontwikkeling van het risicogestuurd werken. Hierdoor maken we als organisatie een stap op het gebied van risicobewustzijn en risicoleiderschap.
- Daarnaast adviseren we de ambtelijke organisatie, het College (GS) en Provinciale Staten (PS) op het gebied van governance, risico’s en beheersmaatregelen waaronder de grote transities (onder andere het Utrechts Programma Landelijk Gebied). Dit vergroot de kans op het succesvol doorlopen van de transities.
- Tevens ondersteunen we de organisatie door een beeld te vormen van de mate waarin we in control en rechtmatig zijn.