11. Overzicht Overhead

Wat gaan we daarvoor doen?

Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we voor gaan uitvoeren:

11.1   De financiële keten is robuust, betrouwbaar en goed verankerd in de organisatie.

  1. Het verzorgen van diverse trainingen aan onder andere financiële medewerkers, budgethouders, statenleden, trainees over de provinciale financiën, financiële beheersing en sturing met onder andere de inzet van het HRO-leerplatform. Trainingen worden periodiek geëvalueerd en bijgesteld waar nodig.  
  2. Het herijken dan wel vaststellen van beschrijvingen van rollen en spelregels in de financiële processen. Waarbij aan de hand van casuïstiek verbeteringen geformuleerd en geïmplementeerd worden.  
  3. Het inventariseren van de informatiebehoefte. Op basis waarvan een rapportageset per niveau geïmplementeerd en periodiek geëvalueerd gaat worden.  

11.2   De medewerkers en de organisatie zijn duurzaam inzetbaar en zijn blijvend in ontwikkeling.

  1. Om wendbaar te blijven als organisatie, blijft het belangrijk blijft dat we zicht blijven houden op de veranderende omstandigheden en deze blijven vertalen naar de benodigde ontwikkelingen en diensten voor organisatie en medewerkers. Organisatieontwikkeling is een constante, om toekomstbestendig te blijven.   
  2. Vanuit de keten Mens en Organisatie, de provincie Utrecht deskundig terzijde staan door een strategisch adviserende, faciliterende en ontzorgende rol te vervullen. Dit vraagt doorontwikkeling van onze dienstverlening en slimmer samenwerken. Te starten met onze eerstelijns dienstverlening. 

11.3   Het ICT-fundament en de informatievoorziening is toekomstbestendig.

  1. We gaan het ICT-fundament moderniseren, aanbesteden en met marktpartijen realiseren. We laten ons informatievoorzieningsportfolio (IV-porfolio) beter aansluiten bij de P&C-cyclus, zodat de constante ontwikkeling van het informatiehuis: planmatiger, transparanter en daarmee voorspelbaarder wordt. En we gaan komend jaar ook werken aan het verbeteren van de stuurbaarheid, productiviteit en wendbaarheid van de IV-organisatie. 
  2. We gaan een gegevenswoordenboek, handleiding datagestuurd werken, data expertisecentrum en benodigde IT-voorzieningen, zoals een eerste productieversie van een dataplatform, realiseren. 
  3. We gaan maatregelen nemen, op het vlak van zowel proces, kennis als techniek, om onze weerbaarheid op het gewenste niveau te houden. 

11.4   De dienstverlening is klantgericht en klantvriendelijke en constant aan verandering onderhevig.

  1. Gekozen is om op projectbasis te starten met een aantal projecten 2024-2026, te weten: 1-loket BIO, Digitaal Portaal & klantervaring -en klantreizen. 
  2. Projecten met een meer structurele aard in de lijn zijn: procesbeschrijvingen en optimalisatie, afhandeling klachten – en meldingen en doorontwikkeling Klant Contact Center (KCC).  
  3. Voor Dienstverlening zal een prestatie-indicator in de programmabegroting 2026 opgenomen worden, gericht op de klanttevredenheid. Belangrijk daarbij is om eerst een nulmeting te doen op onze interne – en externe dienstverlening.   

11.5   De provincie geeft het goede voorbeeld door het verduuzramen van de eigen organisatie (processen en faciliteiten), vastgoed en de daarbij behorende buitenruimte.

  1. Het plan van aanpak voor het verduurzamen van het woon-werkverkeer en de dienstreizen uitvoeren;  
  2. Een definitief ontwerp maken voor het verduurzamen van het Provinciehuis;  
  3. Het beleid omtrent Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) aanscherpen en een expertteam op dit onderwerp oprichten.  

11.6   De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal.

  1. We gaan door met de structurele aanpak van risicogestuurd werken en zullen dat op onderdelen aanscherpen op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie van 2024.  
  2. Om dit te bewerkstellingen voeren we business control uit en adviseren we op bestuurlijke stukken voordat deze worden aangeboden voor besluitvorming. 
  3. We ondersteunen het management door de implementatie van aanbevelingen van accountants en de Randstedelijke Rekenkamer te volgen. Verder voeren we een aantal onderzoeken uit, waaronder: een 217a onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Als laatste toetsen we de verbijzonderde interne controles (VIC) in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording die door het College wordt afgegeven. 

Prestatie-indicatoren

Prestatie-indicatoren

Prestatie-indicatoren

Eenheid

Realisatie

Streef-waarde

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

P11-2

Organisatie duurzaam inzetbaar

Medewerkers behorend tot het doelgroepenregister Banenafspraak (fte 36/per week)

%

15,76 fte

26,7 fte

nnb

nnb

nnb

nnb

Omschrijving:

Medewerkers behorend tot het doelgroepregister Banenafspraak (1 fte 36 uur per week).

Toelichting:

Provincie Utrecht haalt op dit moment het gestelde quotum niet. Enerzijds bleek tijdens COVID-19 instroom niet haalbaar door gebrek aan de juiste inbedding in de organisatie en is ingezet op behoud van de medewerkers behorend tot de doelgroep Banenafspraak. Anderzijds is door de groei van de ambtelijke organisatie het aantal te realiseren plekken haast verdubbeld. Om te werken aan het behalen van het quotum is een aantal vragen te beantwoorden. Via deze beantwoording komen de opties in beeld hoe het quotum wel te behalen is.

Bron:

Personeelsinformatiesysteem AFAS

P11-3-1

ICT-fundament is toekomstbestendig

Actief openbaar publiceren

Getal

3

6

nnb

nnb

nnb

Omschrijving:

Aantal documentcategorieën onder artikel 3.3 Wet open overheid (Woo), waarvoor de provincie Utrecht de procedures en voorzieningen gerealiseerd heeft om actief openbaar te publiceren.

Toelichting:

Documenten die door de provincie openbaar gemaakt worden dienen indien nodig vooraf geanonimiseerd te worden. In de korte tijdspanne tussen besluit en openbaar maken (vaak 2 weken) moet er onder meer worden bepaald wat er moet worden geanonimiseerd en op welke manier we de documenten openbaar maken.

Openbaar maken gebeurt op de communicatiekanalen van de PU waarop informatiecategorieën zichtbaar zijn. Deze communicatiekanalen worden elk aangesloten op de Woo-index, die daaruit de documenten indexeert en vindbaar maakt in deze centrale landelijke voorziening.

Bron:

Intern

Beheren en delen provinciale organisatie

Getal

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Omschrijving:

Aantal teams dat de vernieuwde werkwijze voor het beheren en delen van provinciale informatie heeft doorgevoerd (aansluiting op Teams/SharePoint).

Toelichting:

Alle teams in de organisatie zijn aangesloten op het werken met Teams en SharePoint.

Bron:

Intern

P11-5

De provincie geeft het goede voorbeeld

Circulariteit in aanbestedingen

%

16

Minimaal 25%

25

25

25

30

Omschrijving:

In hoeveel procent van de aanbestedingen circulariteit wordt meegenomen. Dit zegt dus niets over de kwaliteit of uitkomst van de aanbesteding.

Toelichting:

In de concept Middenlange Termijn Strategie Circulaire Samenleving is het volgende doel opgenomen: Het verminderen van het gebruik binnen de provinciale organisatie van primaire, abiotische grondstoffen via onze eigen opdrachtverlening, inkopen en subsidieverlening met 25% in 2027, 50% in 2030 en 75% in 2035. Er wordt gewerkt aan een nieuw monitoringssysteem waarmee dit inzichtelijk gemaakt kan worden.

Bron:

Contractbeheersysteem

CO2 uitstoot

Ton CO2

8.301

5.800

5.500

5.000

4.500

4.350

Omschrijving:

Het aantal ton CO2 vanwege grondstoffen.

Toelichting:

Dit betreft de CO2 uitstoot vanwege de grondstoffen die door de interne organisatie worden gebruikt.

Bron:

CO2-voetafdruk 2023

Energie

KWh verbruik%/KWh opwek

10.591.299/422.057

10.000/430.000

nnb/430.000

nnb/430.000

nnb/430.000

9.500.000/6.000.000

Omschrijving:

Dit betreft elektriciteit, gas en het warmtenet, waarbij 1 kub gas gelijk staat aan een energie-inhoud van 10 kWh en 1 GJ warmte aan 278 kWh.

Toelichting:

Het doel is een energieneutrale organisatie. We zullen op termijn een reductie van energieverbruik en toename van het opwekken van energie behalen. Zodra de grote aanpassingen aan het Provinciehuis zijn uitgevoerd.  

Bron:

CO2-voetafdruk

Klimaatmitigatie

Ton CO2

36.161

35.000

32.000

30.000

25.000

21.200

Omschrijving:

Aantal ton CO2 dat jaarlijks wordt uitgestoten in CO2-equivalenten.

Toelichting:

De grote maatregelen (bussen, pand, woon-werkverkeer) zullen tussen 2025-2028 worden genomen, daarom zal de CO2 uitstoot in 2024 niet veel lager zijn dan in 2023.     

Bron:

CO2-voetafdruk 2023

Voedselagenda

%

3% lokaal, 18,75% plantaardig

Toelichting

Toelichting

Omschrijving:

Bekende percentages zijn opgenomen, de overige doelen worden vanaf 1 januari 2024 gemeten.

Toelichting:

De doelen voor 2025 zijn 5% lokaal inkopen, 10% biologisch, 50% plantaardig, max. 15% voedselverspilling en twee biodiversiteitsbevorderende gerechten

Bron:

Cateraar

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32