Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we gaan uitvoeren:
5.1 Versterken en koesteren netwerk
- Tot 2035 inzet op ‘Beter benutten’ en doorontwikkelen samenhangend systeem van trein, tram, Bus Rapid Transit (BRT), bus en aanvullend OV waarbij we ons fijnmazige OV-basisnetwerk, met ook een goede OV bereikbaarheid voor het landelijke gebied behouden en de grote corridors versterken. Uitbreiden en opwaarderen van het BRT-netwerk van U-liner en U-link en de ontwikkeling van Publieke Mobiliteit staan hierbij centraal.
- In samenhang uitwerken van de verstedelijkingsopgave en de grootschalige ontwikkelingen in het OV na 2035 (OV-schaalsprong). Dit door nu verkenningen en planstudies uit te voeren zodat tijdig kan worden gestart met OV-infrastructuur projecten die een langere doorlooptijd kennen.
- Het ontwikkelen van een reisproduct waar alle minima van kunnen profiteren.
5.2 Duurzaam concessiemanagement
- Goede uitvoering en afronding van de lopende concessies, waarbij de focus ligt om de dienstregeling op niveau te krijgen en nog te houden. De huidige concessies lopen tot eind 2025, tot die periode sturen we op een goede uitvoering van beide concessies.
- Borgen van een goede implementatie van en sturing op een betrouwbare en duurzame uitvoering nieuwe concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten die in december 2025 starten. Dit is inclusief de invoering van een emissievrije vloot.
- Implementeren beleid voortkomend uit de actielijn versterken en koesteren van het OV-netwerk. Zoals onder meer de invoering van het rijden van de tramlijn naar Utrecht Science Park in het weekend, het stapsgewijs versterken van OV naar grootschalige woningbouwlocaties en producten voortkomend uit de ontwikkeling reisproducten voor minima en van publieke mobiliteit. Implementatie van nieuwe BRT-verbindingen.
5.3 Aantrekkelijke knooppunten
- Sturen op een integrale invulling van hub/knooppuntontwikkeling van de prioritaire hubs/knooppunten, met de focus op de fysieke integratie van diverse (deel)mobiliteitsystemen.
- Ontwikkelen Integrale hub/knooppunten aanpak met categorisering en prioritering vanuit het perspectief van Publieke Mobiliteit, inclusief ontwikkelkader. In het ontwikkelkader staan normen voor onder andere: toegankelijkheid, bewegwijzering, deelmobiliteit en verkeersrouting/parkeren.
- Inrichten samenwerking en governance voor een integrale hubaanpak, met de diverse stakeholders die betrokken zijn bij een hub/knooppuntontwikkeling
.
5.4 Duurzaam beheer en realisatie van ov-infrastructuur
- Duurzame realisatie van de projecten uit het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit (MIPM)
- Duurzame realisatie van de maatregelen uit het Meerjarenonderhoudsprogramma 2025 en het in beheer nemen van nieuwe OV-assets
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | ||||||||||||
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streef-waarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||||
2023 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||||
P5-2 | Duurzaam concessiemanagement | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering openbaar vervoer (V-6) | Getal | 7,9 | 7,5 | >= 7,5 | >= 7,5 | >= 7,5 | >= 7,5 | |||||
Omschrijving: | ||||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Nationale databank wegverkeersgegevens (NDW) + onderliggende databronnen (eigen data provincie en externe data) |