P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
P5-1 | Versterken netwerk | -6.780 | -10.639 | -12.268 | -11.968 | -11.968 | -11.968 |
P5-2 | Duurzaam concessiemanagement | -137.866 | -123.293 | -112.827 | -116.127 | -116.627 | -115.627 |
P5-3 | Aantrekkelijke knooppunten | -1.059 | -3.463 | -1.552 | -1.048 | -1.048 | -1.048 |
P5-4 | Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf | -30.072 | -31.966 | -31.005 | -32.907 | -33.031 | -33.276 |
Totaal exploitatie | -175.778 | -169.362 | -157.652 | -162.050 | -162.674 | -161.919 | |
Mutaties reserves | |||||||
Onttrekkingen | 36.707 | 24.782 | 29.041 | 1.500 | 0 | 0 | |
Toevoegingen | 28.128 | 9.000 | 3.576 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | 8.579 | 15.782 | 25.465 | 1.500 | 0 | 0 | |
Totaal P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | -167.199 | -153.580 | -132.187 | -160.550 | -162.674 | -161.919 |
Overzicht totaal lasten en baten
P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 199.090 | 205.533 | 175.926 | 180.324 | 180.948 | 180.193 | |
Baten | 23.312 | 36.171 | 18.274 | 18.274 | 18.274 | 18.274 | |
Totaal exploitatie | -175.778 | -169.362 | -157.652 | -162.050 | -162.674 | -161.919 | |
Mutaties reserves | 8.579 | 15.782 | 25.465 | 1.500 | 0 | 0 | |
Totaal P5 | Bereikbaarheid Publieke mobiliteit | -167.199 | -153.580 | -132.187 | -160.550 | -162.674 | -161.919 |
Toelichting verschillen begroting 2025 en begroting 2024
Lasten
Het verschil van lagere lasten circa € 30 mln. wordt als volgt verklaard.
In 2024 zijn de activiteiten met betrekking tot de regiotaxi overgedragen naar de gemeenten. Voorheen had de provincie de regierol waarbij de provincie de regiotaxi betaalde aan de vervoerders en daarna door belaste naar de gemeenten. Door het wegvallen van deze rol dalen zowel de lasten als de baten met € 18,9 mln.
Het budget voor de concessies neemt met € 8,4 mln. af. Hier spelen diverse effecten. Zo wordt verwacht dat door de gestegen reizigers effecten, de provinciale bijdrage met € 10 mln. daalt. Vanuit de coalitie middelen is bij de kadernota 2025 besloten € 6 mln. extra beschikbaar te stellen voor de exploitatie, waarvan daarna € 4 mln. is ingezet voor de dekking van het bereikbaarheidsprogramma. dit vooruitlopend op de ontvangst van de Bikker gelden in 2025.
Het budget voor Knooppunten neemt met € 1,9 mln. af. Vanuit het budget voor Knooppunten is bij kadernota 2025 € 1 mln. ingezet voor de dekking van de taakstelling. Daarnaast was het budget in 2024 incidenteel € 0,9 mln. hoger vanwege subsidies uit voorgaande jaren welke drukken in 2024.
Baten
Het verschil van lagere baten circa € 18 mln. wordt als volgt verklaard.
In 2024 zijn de activiteiten met betrekking tot de regiotaxi overgedragen naar de gemeenten. Voorheen had de provincie de regierol waarbij de provincie de regiotaxi betaalde aan de vervoerders en daarna door belaste naar de gemeenten. Door het wegvallen van deze rol dalen zowel de lasten als de baten met € 18,9 mln..
De ontvangsten ten behoeve van onderhoud assets stijgen voornamelijk door de rijksbijdrage, deze stijgt naar verwachting met € 0,9 mln. door indexatie. Door indexatie verwachten wij ook meer huuropbrengsten van circa € 0,2 mln. in 2025. "