Bij dit onderdeel staan op hoofdlijnen de activiteiten die we gaan uitvoeren:
10.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk
- Verder invoeren, evalueren en doorvoeren van Sterke Staten Doen Ertoe. Vanaf september 2024 is gestart met een groot aantal verbeteringen van het vergaderproces. Over eventuele kleine aanpassingen vindt voortdurend interactie met de Staten plaats. In de zomer van 2025 worden alle gewijzigde processen systematisch geëvalueerd.
- Optimaliseren van het proces bestuurlijke besluitvorming voor GS en PS door het proces integraal te analyseren, verbeteringen in kaart te brengen en die te implementeren.
10.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-, bestuurlijke- en bedrijfsproces
- Uitvoeren van interventies en activiteiten in het kader van integriteit zowel gericht op cultuur (de zachte kant: gedrag) als structuur (de harde kant: opstellen en invoeren van beleid en regelingen).
- Gesprekken met elkaar blijven voeren (met de ambtelijke organisatie en politieke ambtsdragers) over integriteit en weerbaar bestuur: workshops voor teams en voor leidinggevenden, gesprekken met de gespreksleiders moreel beraad, vertrouwenspersonen, BBOT en PUB bijeenkomsten. Gesprekken worden gevoerd in samenwerking met de disciplines ‘Integriteit’, ‘Veilige Publieke Taak’ en de ‘aanpak Ondermijning’
10.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd
- Versterken van de informatiepositie door in te zetten op actieve kennisdeling met verschillende betrokken partners. In samenwerking met het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Midden-Nederland, Provincie Noord-Holland en Provincie Flevoland realiseren van een trainingscentrum Ondermijning en Veilige Publieke Taak.
- De regisseur Veilige Publieke Taak (VPT) helpt de Provincie en tenminste 15 gemeenten bij het vormgeven van hun agressiebeleid en stimuleert alle gemeenten en waterschappen tot het organiseren van een weerbaarheidstraining voor raad en college.
- Uitvoeren van een Criminaliteitsbeeldanalyse (CBA) op vakantieparken in de Provincie Utrecht als onderdeel van het project Vitaliseren Vakantieparken.
- De Wet Bibob binnen de domeinen subsidies, vergunningen, vastgoed en aanbestedingen actief toepassen.
10.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijv. participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot
- Er wordt een participatieverordening vastgesteld, met daarin de participatiespelregels van de provincie. Om tot deze spelregels te komen worden collega's en bewoners in de vorm van een panel geconsulteerd.
- Voortzetten van de jaarlijkse gesprekken met de samenleving over het coalitieakkoord en de driewekelijkse werkbezoeken van GS.
- Rondom viering van 650 jaar Stichtse Landbrief krijgen toekomstige generaties een belangrijke rol in het programma, inclusief een onderzoek om het generatieperspectief en participatie te integreren in de provinciale beleidsvorming en uitvoering.
10.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen)
- Via interviews met gemeenten, waterschappen, provincie en regio’s onderzoeken waar knelpunten en kansen zitten in gezamenlijke opgaven. Aan de hand van de analyse en conclusies stellen we samen met medeoverheden een concreet Actieplan Sterk Utrechts Bestuur (SUB) op (als vervolg op eerste programma SUB) om de uitvoeringskracht te versterken. Hiervoor is versterking van de accounthoudersrol bestuurlijke zaken met aandacht voor gemeenten, waterschappen en regio’s van belang.
- In samenwerking met de Huis van de Nederlandse Provincies (HNP)- en Randstadpartners Europese actualiteiten monitoren en onze belangen behartigen binnen het Europese krachtenveld. Europese subsidiekansen koppelen aan provinciale projecten en inzetten op communicatie en efficiënte informatievoorziening over de EU voor PS, GS, ambtelijk en de hele regio.
- Implementatie van het proces en de instrumenten uit de Nota Samenwerkende partijen binnen de gehele organisatie ten behoeve van het aangaan van samenwerkingen.
- De impact van toekomstige ontwikkelingen op de taakuitvoering door de provincie worden betrokken bij de besluitvorming over de kadernota 2026-2029.
10.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regeling en waterschappen functioneren goed conform de wet
- Het voorbereiden en opstellen van toezichtbeslissingen over alle Utrechtse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen, waarbij meer maatwerk wordt toegepast. Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies worden uitgevoerd conform het beleidskader IBT en het aanvullend beleidskader IBT Huisvesting vergunninghouders.
- (Regio)bijeenkomsten zijn georganiseerd per toezichtdomein over relevante onderwerpen om kennisdeling tussen lokale overheden te stimuleren. Thema-onderzoeken op verschillende toezichtgebieden worden voorbereid en/of uitgevoerd. Voor IBT omgevingsrecht is dat in ieder geval een landelijk thema-onderzoek naar kwaliteitscriteria.
- Met structurele Rijksmiddelen verder inrichten en uitvoeren van IBT- erfgoed conform de gemaakte afspraken in IPO-verband. In IPO-verband verder voorbereiden van IBT-bibliotheken (naar verwachting wordt dit per 2026 een IBT-taak voor de provincies).
10.7 Concernbrede aansturing op brede thema's is krachtig en effectief
- Bewustwording creëren en mensgericht, gebruikersgericht en inclusief werken aanjagen binnen de organisatie door middel van sociale bril-sessies en samenwerking met de verantwoordelijke domeinen. We ondersteunen en werken daarnaast samen met gemeenten en andere relevante partners aan een inclusieve provincie.
- Uitvoering geven aan de Actie-agenda Vitale Samenleving: de vitaliteit van kernen vergroten door gemeenschappen van burgers en gemeenten met middelen en advisering te ondersteunen. Een gemeenschap kan zich inzetten op alle aspecten van vitaliteit, dus zowel fysiek, sociaal als economisch.
10.8 Het juridisch fundament wordt sterker en is goed toegerust
- De zichtbaarheid van de juristen binnen de organisatie vergroten door het juridisch spreekuur, een nieuwsbrief, opleiding en het versterken van het interne juridisch netwerk.
- Het blijvend aandacht vragen voor en opleiden in klantvriendelijkheid en het adviseren in oplossingsrichtingen
- Het kwalitatief verbeteren en efficiënt inrichten van bezwaar - en Woo processen.
10.9 De communicatie is zichtbaar, vindbaar, verbindend en transparant
- Doorontwikkeling van aansprekend beeldgebruik en formats voor publicaties.
- Meting effect en bereik van onze corporate communicatie
- Implementeren omgevings- en mediamonitoring en opzetten van webcare.
Prestatie-indicatoren
Prestatie-indicatoren | ||||||||||||
Prestatie-indicatoren | Eenheid | Realisatie | Streef-waarde | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||||
2023 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||||||
P10-2 | Integriteit is een vast onderdeel | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Integriteit is een vast onderdeel | Getal | 187 | 150 | 170 | 170 | 170 | 170 | |||||
Omschrijving: | Het aantal nieuwe medewerkers dat de eed heeft afgelegd. | |||||||||||
Toelichting: | Alle nieuwe medewerkers leggen de eed of de belofte af. Voorafgaande aan de eed of belofte volgen zij de workshop integriteit en ondermijning. | |||||||||||
Bron: | Intern (HRO) | |||||||||||
Thematische bijeenkomsten integriteit | Getal | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Omschrijving: | Het aantal thematische bijeenkomsten over integriteit dat in een jaar is georganiseerd. | |||||||||||
Toelichting: | Ook in 2025 zal in onderlinge samenwerking tussen de disciplines ‘Integriteit’, ‘Veilige Publieke Taak’ en de ‘aanpak Ondermijning’ een PUB bijeenkomst georganiseerd worden. De ambtelijke organisatie en de politieke ambtsdragers gaan in ieder geval 1x per jaar met elkaar in gesprek over beïnvloeding, integriteit, agressie door derden en ondermijnende criminaliteit. Wat betekent dit voor ieders rol binnen de provincie (zowel ambtenaar als politieke ambtsdrager) en hoe blijven we als gehele provincie alert op deze thema's. | |||||||||||
Bron: | Intern | |||||||||||
P10-3 | Intensievere aanpak van ondermijning | |||||||||||
Intensievere aanpak van ondermijning | Getal | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |||||
Omschrijving: | Het minimum aantal Bibob-onderzoeken dat de provincie per jaar uitvoert. | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Beleidsregel Wet Bibob provincie Utrecht 2021 | |||||||||||
P10-5 | Regionale slagkracht sterk | |||||||||||
Europese verkenningstrajecten | Getal | 12 | 12 | 12 | 12 | |||||||
Omschrijving: | Het aantal verkenningstrajecten voor Europese financiering dat jaarlijks wordt uitgevoerd. | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Intern (Cluster Europa) | |||||||||||
Regionale slagkracht is sterk | Getal | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||
Omschrijving: | Het aantal aanvragen voor Europese financiering per jaar | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Intern (Cluster Europa) | |||||||||||
P10-6 | Gemeenten, waterschap conf. wet | |||||||||||
IBT-interventie | Getal | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Omschrijving: | Het aantal (van totaalaantal) toezichtontvangers waarbij de IBT-interventieladder trede 3 (actief toezicht) of hoger (juridische interventie) voor één of meer toezichtgebieden wordt toegepast | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Intern (cluster IBT) | |||||||||||
IBT-preventief financieel toezicht (V-10) | Getal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Omschrijving: | Het aantal (van totaal aantal) gemeenten onder preventief toezicht (verplichte indicator BBV/2019:1). | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | BBV/2019:1 | |||||||||||
IBT-themaonderzoek | Getal | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
Omschrijving: | Aantal uitgevoerde IBT-themaonderzoeken of reality checks. | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Intern (cluster IBT) | |||||||||||
P10-9 | De communicatie is zichtbaar, vindbaar | |||||||||||
Deelname medewerkers training communicatieve vaardigheden | % | 15 | 20 | 25 | ||||||||
Omschrijving: | Het percentage medewerkers van totaal aantal medewerkers dat deel heeft genomen aan één of meer activiteiten op het gebied van communicatie (trainingen, workshops, taalloket, informatiebijeenkomsten). | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Monitoring corporate communicatie | |||||||||||
Interessebereik social media | % | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||
Omschrijving: | Het percentage reacties (emoticons, antwoorden, deelacties en doorkliks) op social mediaberichten van Provincie Utrecht ten opzichte van het aantal keren dat zij aan social mediagebruikers zijn getoond | |||||||||||
Toelichting: | Wanneer je het aantal likes, reacties, shares deelt door het aantal weergaven, dan komt daar het interessebereik uit. | |||||||||||
Bron: | Social Mediamonitoring | |||||||||||
Persvragen | % | 75 | 80 | 90 | 90 | |||||||
Omschrijving: | Het percentage persvragen die bij de provincie Utrecht binnenkomen en die we binnen twee werkdagen, of sneller als dat kan, beantwoorden. | |||||||||||
Toelichting: | ||||||||||||
Bron: | Monitoring woordvoerders |