Hoofdstuk 3 - Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Vergeleken met de jaarrekening 2023 hebben zich drie belangrijke veranderingen voorgedaan in risico’s die invloed hebben op het benodigd weerstandsvermogen.

Dalers
Hart van de Heuvelrug, project Oude Tempel: hogere opbrengst gronduitgifte
De gemeente Soest heeft het plan voor Oude Tempel aangepast om meer ruimte te behouden voor de natuur in het gebied. De zogenaamde A zone van Oude Tempel zal niet meer bebouwd worden. Eerder waren hier vrije kavels gedacht. De mogelijkheid om deze A zone te optimaliseren en extra woningen toe te voegen komt door de planaanpassing te vervallen en hiermee ook de kans om meer grondopbrengsten in dit gedeelte te realiseren.

De concessiehouders Regiotaxi gaan failliet
Vanaf 1 september 2024 gaan de nieuwe contracten in en gaat de rol van opdrachtgever voor regiotaxi definitief over naar de gemeente. Voor ons rest dan alleen nog de financiële afronding van het huidige contract maar dat zal nog wel in 2024 gebeuren. Voor de Programmabegroting 2025 is dit risico derhalve uit het risicomanagementsystem verwijderd.

In het risicomanagementsysteem was een meer algemeen risico ‘(Trambedrijf) Exploitatierisico’s door technische risico's, veiligheidsrisico's en kwaliteitsrisico's’ opgenomen. In verband met de op handen zijnde verzelfstandiging van het Trambedrijf zijn alle -op dat moment bekende- operationele risico’s in het voorjaar van 2024 geactualiseerd. Hierdoor zijn in de plaats van een algemeen risico (welke uit het risicomanagementsysteem is verwijderd) meerdere nader gespecificeerde risico’s opgenomen. Hiervan is onderstaand risico (Energiebehoefte groter dan aanbod) het grootst qua invloed op het benodigd weerstandsvermogen.

Nieuw opgevoerde risico’s / stijgers
Energiebehoefte groter dan aanbod (Trambedrijf)
Door netcongestie en aanvullende eisen vanuit de netbeheerder, voorzien wij langere doorlooptijden bij verplaatsingen en nieuwe aansluitingen van elektronische apparatuur. Dit kan zich voordoen bij het aansluiten van nieuwe DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem) masten, maar ook dat er aanvullende eisen worden gesteld aan de DRIS masten. Onze inschatting is dat het risico maximaal €700.000 zal bedragen.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32