De toelichting op onze assets, wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen is opgenomen in het MOP Mobiliteit 2025. Daarin zijn ook in detail de verwachte kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2025 - 2028 opgenomen. Het MOP Mobiliteit is als bijlage is gevoegd bij deze begroting.
De werkelijke kosten voor het variabele beheer en onderhoud fluctueren jaarlijks. De jaarlijkse onderhoudskosten worden inzichtelijk gemaakt in het MOP. Het MOP is de begroting voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur van wegen, vaarwegen en openbaarvervoerassets. In het MOP 2025 zijn onderstaande onderhoudskosten voor de ov-assets begroot:
MOP 2025 | vast | variabel | Totaal |
---|---|---|---|
Trammaterieel | € 8.160.000 | € 500.000 | € 8.660.000 |
Infrastructuur | € 10.743.000 | € 670.000 | € 11.413.000 |
Telematica | € 1.115.000 | € 500.000 | € 1.615.000 |
Gebouwen | € 1.460.000 | € - | € 1.460.000 |
Haltes | € 875.000 | € - | € 875.000 |
Algemene beheerkosten | € 1.035.000 | € 715.000 | € 1.750.000 |
Totaal | € 23.388.000 | € 2.385.000 | € 25.773.000 |
Ten opzichte van het MOP 2024 nemen de vaste en variabele kosten voor het beheer en onderhoud van de OV-assets toe met € 848.000. Voor specificering van de kosten en baten zie motivering MOP - begroting 2025.
Het vast en variabel onderhoud is in de begroting 2025 voor jaarschijf 2025 opgenomen conform het MOP 2025. Bij de vertaling naar de begroting 2025 wordt daarbij, zoals in de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit is aangegeven, bij het variabel onderhoud rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Voor de jaarschijven 2026-2028 is ervoor gekozen om het beschikbare budget op te nemen. Dit heeft als voordeel dat dit een stabiel beeld geeft van de financiële ontwikkeling, terwijl het MOP grote fluctuatie geeft en in de toekomstige jaren nog vele onzekerheden bevat. Hierbij is rekening gehouden met het voorstel om structureel budget beschikbaar te stellen voor de gestegen energieprijzen.
Het verschil tussen de beschikbare middelen voor het variabele onderhoud en het werkelijk variabele onderhoud conform het MOP wordt met de reserve Beheer en onderhoud OV Assets verrekend. Omdat in de begroting voor de jaren 2026-2028 wordt uitgegaan van de beschikbare middelen is er geen mutatie in de reserve.
Ten behoeve van het MOP (vaar)wegen is er incidenteel een extra budget noodzakelijk € 2,5 mln. (zie ook 3.3.4 en de verrekening met de reserve). Voorgesteld wordt om dit voor 2025 te onttrekken uit de reserve Beheer en onderhoud OV assets. Voor de Kadernota 2026 zal een nieuwe Nota kapitaalgoederen Mobiliteit worden opgesteld en wordt de budgetbehoefte opnieuw bepaald.
In onderstaande tabel is de vertaling van het MOP openbaar vervoer naar de begroting 2025 weergegeven. Deze kosten worden in de programmabegroting gedekt uit het budget voor materiele lasten van programma 5 Publieke mobiliteit en beleidsdoel 5.4 Duurzaam beheer en realisatie van OV infrastructuur.
Onderhoudskosten MOP 2025 Openbaar vervoer | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Vast onderhoud | ||||
Lasten vast onderhoud conform MOP 2025 | € 23.388.000 | € 23.388.000 | € 23.388.000 | € 23.388.000 |
Baten conform MOP 2025 | € 18.184.000 | € 18.184.000 | € 18.184.000 | € 18.184.000 |
A Totaal saldo vast onderhoud Begroting 2025 | € 5.204.000 | € 5.204.000 | € 5.204.000 | € 5.204.000 |
Variabel onderhoud | ||||
Lasten variabel onderhoud conform MOP 2025 | € 3.385.000 | € 1.515.000 | € 3.525.000 | € 1.265.000 |
Nog te bepalen inzet budget Variabel onderhoud | € 2.383.000 | € 484.000 | € 2.858.000 | |
Opname MOP variabel jaarschijf 2025 (80%) | € 2.708.000 | |||
B Totaal variabel onderhoud Begroting 2025 | € 2.708.000 | € 3.898.000 | € 4.009.000 | € 4.123.000 |
Beschikbaar voor onderhoud Begroting 2025 | € 6.803.000 | € 6.917.000 | € 7.028.000 | € 7.142.000 |
Voorstel dekking stijging energieprijzen | € 2.185.000 | € 2.185.000 | € 2.185.000 | € 2.185.000 |
C Totaal beschikbaar voor MOP 2025 | € 8.988.000 | € 9.102.000 | € 9.213.000 | € 9.327.000 |
Mutatie reserve (C-A-B) | € 1.076.000 | € - | € - | € - |
Verloop reserve Beheer en onderhoud OV assets B2025 | ||||
Beginstand 31-12-2024 | 3.711.283 | 2.287.283 | 2.287.283 | 2.287.283 |
Mutatie reserve | 1.076.000 | 0 | 0 | 0 |
Inzet ten behoeve van MOP (vaar)wegen | -2.500.000 | |||
Eindstand | 2.287.283 | 2.287.283 | 2.287.283 | 2.287.283 |