De toelichting op onze assets, wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen is opgenomen in het MOP Mobiliteit 2025. Daarin zijn ook in detail de verwachte kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2025 - 2028 opgenomen. Het MOP Mobiliteit is als bijlage is gevoegd bij deze begroting.
Doorkijk verwacht saldo van lasten en baten MOP Vaarwegen:
Begroting 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Vast onderhoud | € 742.000 | € 742.000 | € 742.000 | € 742.000 |
Variabel onderhoud | € 245.500 | € 245.500 | € 617.300 | € 245.500 |
Totaal | € 987.500 | € 987.500 | € 1.359.300 | € 987.500 |
Op basis van de vastgestelde Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is het meerjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het vaarwegenonderhoud berekend. Het vast onderhoud wordt verrekend met de algemene middelen, het variabel onderhoud met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
De kosten voor het onderhoud van de wegen en de vaarwegen zijn in de begroting beide opgenomen in programma 7 Infrastructuur en benutten en het beleidsdoel 7.04 Duurzaam beheren van infrastructuur.
In de begroting zijn de bedragen vanuit het MOP voor de jaarschijf 2025 overgenomen. Volgens de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit wordt bij het variabele deel rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Voor de jaarschijven 2026-2028 is ervoor gekozen om de beschikbare middelen vanuit de begroting te volgen en niet de bedragen uit het MOP. Dit omdat de benodigde bedragen per jaar voor toekomstige jaren nog niet zeker zijn. Het benodigde budget is afhankelijk van de staat van de assets en de onderhoudsplanning. Dat wordt jaarlijks bepaald in het MOP voor het daaropvolgende jaar. De opname in de begroting is weergegeven in onderstaande tabel.
Opname totaal onderhoud wegen en vaarwegen samen in begroting:
Begroting 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Vast | € 11.094.000 | € 11.094.000 | € 11.094.000 | € 11.094.000 |
Variabel (80% MOP in 2025) | € 20.758.000 | € 16.522.000 | € 17.003.000 | € 17.494.000 |
Totaal begroting 2025 | € 31.852.000 | € 27.616.000 | € 28.097.000 | € 28.588.000 |
Het variabel onderhoud wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
Op basis van bovenstaande actualisatie zal de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen negatief komen te staan. Volgens het BBV mag een reserve niet negatief zijn. Er is een aanvullende dekking noodzakelijk van € 2,5 miljoen om te zorgen dat de reserve niet negatief zal worden. Voorgesteld wordt om dit bedrag nu te onttrekken uit de reserve Beheer en onderhoud OV assets. Voor de Kadernota 2026 zal een nieuwe Nota kapitaalgoederen Mobiliteit worden opgesteld en wordt de budgetbehoefte opnieuw bepaald. Daarbij is al wel duidelijk dat de reserve beheer en onderhoud (vaar)wegen op dit moment te laag is om schokken in het variabel onderhoud op te kunnen vangen.
Als u instemt met de aanvullende dekking ziet het verloop van reserve er als volgt uit:
Onderhoudskosten MOP 2025 Wegen en Vaarwegen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Vast onderhoud | ||||
Lasten vast onderhoud conform MOP 2025 | € 11.751.000 | € 11.751.000 | € 11.751.000 | € 11.751.000 |
Baten conform MOP 2025 | € 657.000 | € 657.000 | € 657.000 | € 657.000 |
A Totaal saldo vast onderhoud Begroting 2025 | € 11.094.000 | € 11.094.000 | € 11.094.000 | € 11.094.000 |
Variabel onderhoud | ||||
Lasten variabel onderhoud conform MOP 2025 | € 25.947.500 | € 27.932.500 | € 19.154.300 | € 18.021.500 |
Beschikbaar budget Variabel onderhoud | € 16.522.000 | € 17.003.000 | € 17.494.000 | |
Opname MOP variabel jaarschijf 2025 (80%) | € 20.758.000 | |||
B Totaal variabel onderhoud Begroting 2025 | € 20.758.000 | € 16.522.000 | € 17.003.000 | € 17.494.000 |
Beschikbaar voor onderhoud Begroting 2025 | € 26.303.000 | € 26.796.000 | € 27.277.000 | € 27.768.000 |
Voorstel dekking stijging energieprijzen | € 820.000 | € 820.000 | € 820.000 | € 820.000 |
Incidentele bijdrage uit reserve B&O assets | € 2.500.000 | |||
Incidentele onttrekking uit reserve B&O (vaarwegen) | € 2.229.000 | |||
C Totaal beschikbaar voor MOP 2025 | € 31.852.000 | € 27.616.000 | € 28.097.000 | € 28.588.000 |
Verloop reserve Beheer en onderhoud (vaar) wegen B2025 | ||||
Beginstand 31-12-2024 | € 2.424.286 | € 195.286 | € 195.286 | € 195.286 |
Mutatie reserve | € -2.229.000 | € - | € - | € - |
Eindstand | € 195.286 | € 195.286 | € 195.286 | € 195.286 |