Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P1-1

Omgevingsvisie afweging plannen

-8.754

-9.980

-9.772

-9.212

-8.547

-8.502

P1-2

Gebiedsontwikkeling en ruimtegebruik

-5.266

-4.206

-6.166

-2.527

-2.497

-2.497

P1-3

Passende woonruimte woningbehoefte

-3.778

-14.287

-7.586

-7.361

-3.585

-3.585

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-17.798

-28.474

-23.523

-19.100

-14.629

-14.584

Mutaties reserves

Onttrekkingen

2.068

6.165

4.208

0

0

0

Toevoegingen

10.372

0

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

-8.304

6.165

4.208

0

0

0

Totaal P1

Ruimtelijke Ontwikkeling

-26.102

-22.309

-19.315

-19.100

-14.629

-14.584

Beleidsdoel

P1-1

Omgevingsvisie afweging plannen

Meerjarendoel

P1-1-1

Het provinciaal omgevingsbeleid

  1. We leggen onze integrale lange termijn ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving vast in onze de Omgevingsvisie provincie Utrecht. We streven ernaar deze actueel te houden, en actualiseren haar in principe eens in de vier jaar. In 2025 wordt voor de eerste keer het wijzigingsproces voor de Omgevingsvisie doorlopen, daarbij betrekken we mede-overheden en inwoners. De wijziging wordt in 2026 vastgesteld.
  2. In de Omgevingsverordening staan al onze regels over de fysieke leefomgeving. Om deze actueel en goed toepasbaar te houden wordt deze periodiek gewijzigd. In 2025 wordt de Omgevingsverordening voor de tweede keer gewijzigd. De wijziging wordt, samen met de wijziging van de Omgevingsvisie, in 2026 vastgesteld.
  3. De werkwijze voor programma’s onder de Omgevingswet en de betrokkenheid van de Staten bij deze GS besluiten is in 2024 geëvalueerd. In 2025 worden de lessen hieruit opgepakt.
  4. Wij maken samen met gemeenten en regio's plannen voor het realiseren van voldoende woningen en bedrijventerreinen met een goede kwaliteit. Dat leggen we vast in het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW). Door deze regelmatig te actualiseren spelen we goed en flexibel in op maatschappelijke ontwikkelingen en de daarmee samenhangende behoeftes. In 2025 wordt het PPWW vastgesteld door GS, voor het in 2026 vast te stellen PPWW leggen we aan PS het kader voor. Daarnaast herijken we het kantorenbeleid (zie programma 9).

Beoogde resultaten:

  • De Ontwerp-wijziging Omgevingsvisie provincie Utrecht is vastgesteld door GS.
  • De Ontwerp-wijziging Omgevingsverordening provincie Utrecht is vastgesteld door GS.
  • Het PPWW 2025 is vastgesteld door GS. Voor het op te stellen PPWW2026 is door Provinciale Staten een nieuw kader vastgesteld.

Meerjarendoel

P1-1-2

borging prov. belangen (boven)regionaal

  1. We werken samen met Rijk, buurprovincies, gemeenten, regio's en waterpartners om onze provinciale doelen te behalen. We versterken onze positie in diverse Rijk-regiosamenwerkingstrajecten. Hierdoor kunnen we beter sturen op het maken van afspraken met andere overheden over het realiseren van ambities, de onderlinge rolverdeling en in te vullen randvoorwaarden, waarbij ook de integraliteit gewaarborgd wordt. We benutten hiervoor de jaarlijkse Bestuurlijke Overleggen Leefomgeving en MIRT met Rijk en regio.
  2. We maken wederzijdse afspraken over beleid, uitvoering en onderzoek met het Rijk via een Ruimtelijk Arrangement. Het in 2023 opgestelde Ruimtelijk Voorstel provincie Utrecht vormt daar mede de basis voor. Ook werken we aan beïnvloeding van de nationale Nota Ruimte, zodat onze provinciale belangen daar zo goed mogelijk geborgd zijn.  
  3. In NOVEX-gebieden komen veel nationale opgaven samen, is de transitie ingrijpend of overstijgt het de grenzen van de provincie. NOVEX-gebieden zijn door het Rijk aangewezen. De provincie Utrecht kent vier NOVEX-gebieden, te weten Groene Hart, Utrecht-Amersfoort, Arnhem-Nijmegen-Foodvalley en Schipholregio. We stellen samen met Rijk en regio Uitvoeringsagenda's (inclusief Regionale Investeringsagenda's) op voor deze NOVEX-gebieden. De Ontwikkelperspectieven voor de NOVEX-gebieden vormen daar mede de basis voor. In NOVEX-gebied Utrecht-Amersfoort werken we samen met Rijk en Regio binnen het programma U Ned aan de OV-schaalsprong (zie 5.1.1).

Beoogde resultaten:

  • Een Ruimtelijk Arrangement waarin de provincie Utrecht wederkerige afspraken met het Rijk maakt over de uitvoering van de nationale opgaven.
  • Uitvoeringsagenda's (inclusief  Regionale Investeringsagenda's) voor NOVEX-gebieden Groene Hart, Utrecht-Amersfoort, Arnhem-Nijmegen-Foodvalley en Schipholregio.
  • Een zienswijze op de ontwerp Nota Ruimte.  

Meerjarendoel

P1-1-3

Borging omgevingsbeleid bij gemeenten

  1. Wij borgen onze provinciale belangen door beïnvloeding van gemeentelijke plannen. Dit doen wij door in te zetten op vroegtijdige betrokkenheid bij gemeentelijke plannen. Ons wettelijk instrumentarium is daarbij een stok achter de deur.
  2. Het Coördinatiepunt organiseert de advisering op gemeentelijke ruimtelijke visies, programma's, plannen en initiatieven  op een snelle en integrale manier door middel van het Integraal Planteam (IPT) en het Provinciale Ruimtelijke Initiatieven Platform (PRIP).
  3. Het werken onder de Omgevingswet optimaliseren we door afstemming met de andere Coördinatiepunten in de beleidscyclus. Voor gemeenten organiseren we webinars, vragenuurtjes en bijeenkomsten om hen te ondersteunen bij de doorwerking van het provinciale beleid in hun plannen en de samenwerking in processen rondom de Omgevingswet. Door gericht relatiemanagement geven wij structuur aande gebiedsgerichte aanpak en dialoog met gemeenten. Samen leggen wij werkafspraken en doelstellingen vast en creëren we een gezamenlijk overzicht van ruimtelijke initiatieven, zodat we vroegtijdig en samenhangend onze en gemeentelijke belangen kunnen borgen bij de gebiedsgerichte uitwerking van beleid.

Beoogde resultaten:

  • Voor 75% van de gemeenten hebben we een digitaal overzicht klaar van gebieds- en op uitvoering gerichte initiatieven en hoe we deze verbinden aan provinciale opgaven.
  • Het coördinatiepunt gemeentelijke , plannen en initiatieven is ingericht om integrale afstemming en koersbepaling voor de beleidsdoorwerking snel en efficiënt te organiseren. De hiervoor ontwikkelde overlegvormen en instrumenten zijn geëvalueerd en doorontwikkeld.
  • We versterken de relaties met gemeenten en werken efficiënt samen onder de Omgevingswet.

Meerjarendoel

P1-1-4

omgevingsinformatie en beleidmonitoring

  1. Wij houden onze systemen en gegevens actueel om de aansluiting op de landelijke voorziening van het digitale stelsel voor de Omgevingswet te borgen. Daarnaast richten we ons regionaal, interprovinciaal en landelijk op betrouwbare en bruikbare informatie over de leefomgeving (informatieproducten) gericht op een gemeenschappelijke informatiebasis voor de ruimtelijke opgaven.
  2. We passen onze ‘digitale tweeling’ (digital twin) toe, die ons moet helpen bij een veelheid aan gebiedsgerichte vraagstukken en verkennen de regionale samenwerking hierin.
  3. We ondersteunen monitoringsactiviteiten door voor verschillende monitors een vergelijkbare digitale omgeving in te zetten, waarbij de systematiek van de monitor omgevingsbeleid leidend is. We bevorderen integraliteit en betrouwbaarheid door ook voor verschillende monitors zoveel mogelijk dezelfde informatiebasis te hanteren. De monitor Omgevingsbeleid (webapplicatie) ontwikkelen we door (extra indicatoren) en actualiseren deze regelmatig op basis van (met name) informatie van provinciale programma’s.  

Beoogde resultaten:

  • De juridische werkingsgebieden van beleid (geografische duiding) zijn actueel en onderdeel van een eenduidige informatiebasis voor programma’s onder Omgevingswet.
  • We delen een digitale 3D simulatieomgeving om ruimtelijke afwegingen inzichtelijk te maken.
  • De monitor Omgevingsbeleid is geactualiseerd.  

Beleidsdoel

P1-2

Gebiedsontwikkeling en ruimtegebruik

Meerjarendoel

P1-2-1

Gebiedsgerichte ruimtelijke ontwikkeling

  1. Om provinciale belangen te realiseren, leggen we burgerbindende planologisch-juridische kaders vast. Dit doen wij onder andere in de vorm van projectbesluiten.
  2. We zetten bij projecten en gebieden, waar integrale en complexe opgaven spelen die direct raken aan ons omgevingsbeleid actief in ter bevordering van samenwerking en het behalen van provinciale doelen. Dit doen wij vanuit en met het maatschappelijk initiatief, in samenwerking met gemeenten, waterschappen en waar nodig het Rijk.
  3. We werken samen aan diverse projecten zoals Groot-Merwede (A12-zone), Rijnenburg, Amersfoort-Bovenduist, de Gebiedssamenwerking A(mersfoort) tot Z(eist), Regiopoorten (bv Driebergen-Zeist), Veenendaal de Klomp en De Nieuwe Meent.

Beoogde resultaten:

  • We vervolgen de projectprocedure voor Hoogspanningsstation Utrecht Noord in het kader van de netcongestie en starten mogelijk projectprocedures voor andere hoogspanningsstations.
  • We vervolgen de projectprocedure windenergie (RES) voor een nog te bepalen aantal gebieden.
  • In de gebiedssamenwerkingen zorgen we voor een integrale provinciale inbreng en zetten stappen zoals het maken van bestuurlijke afspraken om richting uitwerking en realisatie te gaan.

Meerjarendoel

P1-2-2

Gebiedsontwikkeling HvdH en VBS

Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg is ook opgenomen in de paragraaf grondbeleid.

  1. We gaan de laatste twee resterende natuuropgaven (laten) realiseren. Dit zijn de vergroening van Kamp van Zeist en de aanleg van de ecologische corridor over Camp New Amsterdam.  
  2. De B.V. Hart van de Heuvelrug geeft in opdracht van ons de woningbouwgronden van Sortie 16, Woonwijk Vliegbasis en de kavels Westflank uit. In totaal circa 450 woningen. De uitvoeringsorganisatie brengt de condities op orde (ruimtelijke ordeningsprocedures, voorbereidingen voor bouw- en woonrijpmaken en opstellen  strategieën voor uitgifte gronden). Daarna worden de gronden uitgegeven aan ontwikkelaars en particulieren.  
  3. De B.V. Hart van de Heuvelrug laat in onze opdracht de PFAS verontreiniging van de bodem en het grondwater op de voormalige vliegbasis saneren.

Beoogde resultaten:

  • De sloop van de opstallen en verharding zijn gereed en de inrichting van het natuurgebied Kamp van Zeist (15 hectare) is voorbereid. De inrichting van ecologische corridor over Camp New Amsterdam (14 hectare) is gestart.
  • Voor de projecten Woonwijk Vliegbasis en Sortie 16 zijn de ruimtelijke procedures afgerond en ontheffingen/vergunningen voor flora en fauna-activiteiten zijn aangevraagd danwel afgerond, het beeldkwaliteitsplan voor Woonwijk Vliegbasis is vastgesteld en het civieltechnisch basisplan is gereed, zodat bouwrijp maken van de plangebieden kan worden gestart.
  • Het PFAS saneringsplan op hoofdlijnen is gereed, de procedures en aanvragen voor beschikkingen, vergunningen en ontheffingen zijn doorlopen, de plannen van aanpak (deelplannen) en werkbestekken zijn afgerond en diverse benodigde aanbestedingsprocedures doorlopen, zodat daarna met de sanering kan worden gestart.

Meerjarendoel

P1-2-3

Groen groeit beter mee

  1. We werken in het programma Groen Groeit Mee met Utrechtse overheden samen aan de ambitie om het (recreatieve) groen en water in onze regio evenwichtig mee te laten groeien met de verstedelijking. Het in 2022 ondertekende pact vormt hier de basis voor.
  2. We werken samen met onze regiopartners in vijf voorbeeldgebieden om te komen tot integrale ontwikkelperspectieven voor het toevoegen van publiek toegankelijk recreatief groen uitloopgebied in relatie tot de verstedelijkingsopgave.
  3. Als onderdeel van de bekostigings- en financieringsstrategie werken we aan de oprichting en inwerkingtreding van een Groenfonds.  

Beoogde resultaten:

  • De werking van de Handreiking Nieuwe Woongebieden Groen Groeit Mee is herijkt en operationeel gemaakt. Het TEMPO-netwerk van het programma Versnelling Woningbouw wordt ingezet als ondersteuning aan gemeenten bij het toepassen van de Handreiking.
  • In de voorbeeldgebieden zijn met de betrokken partijen samenwerkingsovereenkomsten gesloten om gezamenlijk – naast de bovengenoemde ontwikkelperspectieven – te komen tot concrete projecten inclusief de bijbehorende bekostiging.
  • Hiervoor kunnen we – naast het benutten van meekoppelkansen met andere programma's zoals bijvoorbeeld het Utrechts Programma Landelijk Gebied - onze Groen Groeit Mee-bestemmingsreserves en het Groenfonds inzetten om onze partners te activeren mee te investeren.  

Beleidsdoel

P1-3

Passende woonruimte woningbehoefte

Meerjarendoel

P1-3-1

Volkshuisvestingsbeleid

  1. We ontwikkelen robuust volkshuisvestingsbeleid, inclusief instrumentarium om de volkshuisvestingsopgave aan te pakken. We nemen een regierol over de volkshuisvestingsopgave in lijn met het Wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting. We gaan  het proces en de uitwerking voor een provinciaal volkshuisvestingsprogramma (met aandacht voor aantallen, passendheid, duurzaamheid, leefbaarheid en betaalbaarheid) verder vormgeven. We ontwikkelen de planregistratie en de monitor wonen door zodat we beter regie kunnen voeren op het woondossier. We nemen onze rol in het richtinggeven, ondersteunen en toezichthouden t.a.v. de uitwerking van de regionale afsprakenkaders van de huisvesting van ouderen en aandachtsgroepen met een evenwichtige verdeling. We coördineren en monitoren de huisvesting van ouderen en aandachtsgroepen op basis van door gemeenten op te stellen woon- en zorgvisies.  We informeren PS met een statenbrief over de aanpak huisvesting aandachtsgroepen (inclusief ouderen). In onze regierol geven we aan wat de provinciale volkshuisvestingsopgave is.
  2. We zetten ons in voor het terugdringen van het woningtekort tot 2% in 2030. We bevorderen de bouw van woningen in het betaalbare segment: vanaf 2025 moet de woningbouwprogrammering op regionaal en gemeentelijk niveau voldoen aan de eis van twee derde betaalbaarheid. 30% van de woningen die worden toegevoegd zijn sociale huurwoningen.  
  3. Woningen die worden toegevoegd in de provincie Utrecht zijn toekomstbestendig. Dit bevorderen we via de afspraken die we hebben gemaakt met gemeenten, corporaties, waterschappen en marktpartijen in het convenant toekomstbestendige woningbouw.

Beoogde resultaten:

  • De bouwstenen van het nieuwe volkshuisvestingsbeleid zijn uitgewerkt en besproken met Provinciale Staten. Op basis hiervan kan in 2026 het volkshuisvestingsprogramma worden vastgesteld (o.v.b. van wetgevingstraject). De uitgangspunten voor de huisvesting aandachtsgroepen (inclusief ouderen) als input voor het volkshuisvestingsprogramma zijn uitgewerkt en door GS vastgesteld. PS is hierover geïnformeerd. Er wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak huisvesting aandachtsgroepen en ouderen.
  • De Regio-indelingen t.b.v. de huisvesting van aandachtsgroepen zijn vastgesteld door GS, in lijn met het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting.
  • In samenwerking met alle woondealpartners (Rijk, regio, gemeenten en woningcorporaties) zijn de drie regionale woondeals herijkt. Bij de 3 Versnellingstafels in de regio's werken provincie, gemeenten, corporaties en bouwpartners samen om de belemmeringen in de bouw op te lossen.

Meerjarendoel

P1-3-2

Versnelling woningbouw

  1. We voeren het programma Versnelling Woningbouw en de regionale Woondeals uit en jagen hiermee de planvorming en realisatie van voldoende de woningen aan.
  2. We ondersteunen gemeenten en bouwende partners om woningbouwprojecten te versnellen. Dit doen wij door het bieden van kennis- en netwerkbijeenkomsten, de inzet van het expertteam TEMPO, het congres Platform Woningbouw en diverse pilots voor betaalbare en duurzame woningbouw. Tevens ondersteunen wij onze partners financieel door het uitkeren van flexpool-middelen, het meefinancieren van WBI-aanvragen en het afdekken van het laatste deel van de onrendabele top.
  3. We geven uitvoering aan de regiodeal Flexwonen en het vervolg daarop, met de bouw van 1500 flexwoningen. Ook geven we uitvoering aan de nadere afspraken die met de drie woondealregio's zijn gemaakt over het aantal te realiseren flexwoningen.

Beoogde resultaten:

  • We voeren het programma Versnelling Woningbouw en de herijkte regionale Woondeals uit en jagen hiermee de

planvorming en realisatie van voldoende de woningen aan.

  • Met onze inzet willen we toegroeien naar de toevoeging van 10.000 woningen jaarlijks vanaf 2025 en sturen wij op de ambitie om van het aantal toegevoegde woningen 67% in het betaalbare segment te realiseren. We streven naar de realisatie van de afgesproken 84.500 woningen in de periode van 2022 t/m 2030, plus 3000 flexwoningen t/m 2030.
  • Wij leveren concrete ondersteuning aan woningbouwprojecten in alle 26 Utrechtse gemeenten. Deze ondersteuning leveren we aan gemeenten, corporaties, bouwpartners en initiatiefgroepen.

Meerjarendoel

P1-3-3

Vitalere wijken soc. en fysiek

  1. We werken aan de verbetering van het woon- werk- en leefklimaat in aandachtswijken. Dit doen wij door het uitvoeren van de Regiodeal voor de aanpak van de wijken Overvecht in Utrecht, Batau in Nieuwegein en Vollenhove in Zeist. Daarnaast door het uitvoeren van de Samenwerkingsovereenkomst met gemeente Amersfoort voor de wijk Soesterkwartier.
  2. We bestendigen de integrale aanpak met fysieke en sociale projecten en interventies en sturen op basis van geleerde lessen bij in de uitvoering.  
  3. We werken op verschillende niveaus samen met Rijk en gemeenten als één overheid en spelen een verbindende rol tussen betrokken partijen door het organiseren van kennisuitwisseling en netwerkbijeenkomsten, monitoring en het doen van aanvullend onderzoek.

Beoogde resultaten:

  • Het kennis- en monitoringsprogramma levert bruikbare informatie op over effectieve interventies en kan worden benut voor bijsturing van de integrale wijkaanpak. Het participatieve deel van het monitoringsprogramma loopt met ruimte voor lokaal maatwerk.
  • Er is een (provinciebrede) community of practice voor de Vitale Wijken aanpak gericht op kennisdeling over de effectiviteit van interventies in de vier wijken. Dit wordt communicatief ondersteund.
  • Er is een lerende aanpak waarbij succesvolle interventies en lessons learned worden benoemd.

Meerjarendoel

P1-3-4

Aantal plekken opvang assielzoekers

  1. We ondersteunen gemeenten bij het vinden en realiseren van voldoende kwalitatieve opvangplekken voor asielzoekers die passend zijn in de omgeving. Dit doen wij conform de Utrechtse Aanpak.
  2. We coördineren de provinciale opgave voor de opvang van Oekraïense ontheemden.
  3. We ondersteunen gemeenten in de huisvesting van statushouders. We houden toezicht of gemeenten hun taakstelling realiseren.

Beoogde resultaten:

  • We ondersteunen gemeenten in het vinden van oplossingen in de asielketen en het voldoen aan hun opgaven voor de opvang van Oekraïense ontheemden en de wettelijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders en asielzoekers. Tevens ondersteunen we het bestuurlijk proces gericht op coördinatie en regie via de Provinciale Regie Tafel (PRT).
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32