Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P8-1

De culturele infrastructuur is sterk

-20.023

-34.124

-25.205

-24.190

-24.189

-23.655

P8-2

De bezoekerseconomie is sterk

-5.001

-8.359

-4.873

-4.602

-4.602

-4.522

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-25.024

-42.483

-30.078

-28.792

-28.791

-28.177

Mutaties reserves

Onttrekkingen

1.314

2.759

651

500

500

0

Toevoegingen

4.576

0

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

-3.262

2.759

651

500

500

0

Totaal P8

Cultuur, erfgoed, recreatie en toerisme

-28.286

-39.724

-29.427

-28.292

-28.291

-28.177

Beleidsdoel

P8-1

De culturele infrastructuur is sterk

Meerjarendoel

P8-1-1

In elke gemeente een bilbliotheekvoorzie

  1. Via onze partnerorganisatie BiSC worden alle openbare bibliotheken in de provincie Utrecht ondersteund op het gebied van logistiek van de gezamenlijke collectie, ICT, educatie en innovatie.
  1. Wij zetten via BiSC in op het versterken van basisvaardigheden via de bibliotheek, met de nadruk op het bereiken van inwoners met Nederlands als eerste taal (NT1). Dit doen we o.a. via de werkgeversaanpak en het leesoffensief samen met de sociale agenda.
  1. BiSC en de bibliotheken stellen gezamenlijk een Utrechtse ontwikkelagenda op, waarin de belangrijkste thema's en speerpunten op het gebied van innovatie en doorontwikkeling van de maatschappelijke bibliotheek zijn opgenomen.

Beoogde resultaten:

  • Bibliotheken zijn door BiSC ondersteund op het gebied van ICT, logistiek en de doorontwikkeling van de maatschappelijke bibliotheek, waardoor het bereik en daarmee de impact van de bibliotheek is vergroot.
  • De bibliotheken hebben samen met BiSC bijgedragen aan het versterken van basisvaardigheden en samen met de Sociale Agenda is o.a. ingezet op een werkgeversaanpak en het leesoffensief.
  • Er is een gezamenlijke ontwikkelagenda opgesteld en deze agenda is in uitvoering.

Meerjarendoel

P8-1-2

De culturele infrastructuur is sterker

  1. Om culturele voorzieningen waaronder makershuizen te versterken, zetten we in op regionale samenwerking, netwerkvorming, onderzoek, kennisdeling en professionele ontwikkeling. Dit doen we bijvoorbeeld door de sector te helpen bij het implementeren van de drie gedragscodes (o.a. Fair Practice Code) en door in te zetten op publieksonderzoek.  
  1. Vanuit de Cultuurregio Utrecht faciliteren we een netwerk met alle Utrechtse gemeenten om cultuurbeleid beter op elkaar af te stemmen en gezamenlijke vraagstukken op te pakken. Dat doen wij door de aanstelling van een onafhankelijke regisseur die de opdracht heeft de belangen van de regio bij het Rijk te vertegenwoordigen en actief vraagstukken bij gemeenten op te halen. Daarnaast organiseren we samen met gemeenten verschillende ambtelijke en bestuurlijke bijeenkomsten over ontwikkelingen en kansen voor de regio en versturen we een nieuwsbrief.  
  1. We ondersteunen 29 culturele festivals met een artistieke missie via het verstrekken van meerjarige subsidies. Daarnaast faciliteren we kennisdeling en netwerkvorming via de festivalorganisaties.   

Beoogde resultaten:

  • Culturele voorzieningen, waaronder makershuizen zijn robuuster en meer wendbaar en weerbaar geworden en zijn beter in staat samen te werken en een breder publiek te bereiken.  
  • Dankzij het faciliteren van het samenwerkingsverband Cultuurregio Utrecht is het cultuurbeleid in de regio beter op elkaar afgestemd, is er samengewerkt aan inhoudelijke thema's en zijn ontwikkelingen in de regio onder de aandacht gebracht bij het Rijk.
  • Er hebben 29 culturele festivals plaatsgevonden die hebben bijgedragen aan een pluriform en kwalitatief hoogwaardig cultuuraanbod in onze provincie. Hiermee zijn diverse publiekgroepen bereikt en is de ontwikkeling van makers versterkt.

Meerjarendoel

P8-1-3

Cultuureducatie is beter en frequenter

  1. Via onze partnerorganisaties Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht worden activiteiten en programma's aangeboden op scholen in het primair onderwijs. Kinderen maken zo kennis met cultuur en erfgoed in hun directe omgeving en met het hele palet van kunstdisciplines zoals theater en dans, literatuur en beeldende kunst, film, muziek en mediakunst. Daarnaast bieden Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht advies en deskundigheidsbevordering aan voor scholen, gemeenten en kunstencentra.
  1. Voor het voorgezet onderwijs ondersteunen we via Kunst Centraal scholen bij het aanbieden van cultuur- en erfgoededucatie. Kunst Centraal biedt advies en deskundigheidsbevordering aan docenten, informatie over het cultuuraanbod in de regio, legt contacten met cultuuraanbieders, bevordert kennisdeling en zorgt voor uitwisseling tussen scholen en lokale instellingen.   
  1. Via onze partnerorganisatie ZIMIHC dragen we bij aan het oplossen van gemeenschappelijke vraagstukken ten aanzien van cultuurparticipatie zoals het bereiken van nieuwe doelgroepen en de toegang tot financiële middelen. Wij doen dit door in te zetten op coördinatie, het organiseren van bovenlokale samenwerking, advies en kennisuitwisseling.   

Beoogde resultaten:

  • Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht hebben met het programma Kunstmenu 70 procent en met Cultuurprogramma 56 procent van de basisscholen in hun werkgebied bereikt.  Daarnaast zijn scholen, docenten en kunstencentra beter toegerust om cultuur- en erfgoededucatie te ontwikkelen en uit te voeren.  
  • In het voortgezet onderwijs is 70% scholen in de provincie Utrecht ondersteund om cultuureducatie een stevigere plek te geven in het onderwijsprogramma. Ook zijn docenten beter in staat om cultuur en erfgoededucatie te ontwikkelen en te begeleiden.
  • Het netwerk van lokale culturele verbinders (zoals cultuurmakelaars) is verstevigd, vraagstukken zijn gezamenlijk opgepakt en er heeft kennisdeling plaatsgevonden. Daarnaast zijn landelijke ontwikkelingen en financieringsmogelijkheden beter zichtbaar en bereikbaar voor het netwerk.  

Meerjarendoel

P8-1-4

Erfgoed en archeologie zijn duurzamer be

  1. Via het Fonds Erfgoedparels ondersteunen we de restauratie en herbestemming van rijksmonumenten, om ze voor toekomstige generaties te behouden. Met het fonds Erfgoedparels leveren we een belangrijke bijdrage aan kleinere en middelgrote restauraties van rijksmonumenten, zijnde niet-woonhuizen. In het coalitieakkoord 2024 – 2028 zijn door Provinciale Staten extra middelen ter beschikking gesteld om de rijksmonumenten met een grote restauratieopgave aan te pakken.
  1. We monitoren de staat van onderhoud van het Utrechtse gebouwde erfgoed. Dit doen we door middel van de vierjaarlijkse erfgoedmonitor.  Daarbij wordt ook Monumentenwacht Utrecht ingezet, die investeert in kennisontwikkeling over en kennisoverdracht aan eigenaren over de onderhoudstoestand van hun monument. Voor de molens die rijksmonument zijn, dragen we bij aan de kosten van beheer en onderhoud.
  1. In het Provinciaal Archeologisch Depot worden archeologische vondsten en bijbehorende documentatie (met uitzondering van vondsten uit gemeenten Amersfoort en Utrecht) duurzaam behouden en toegankelijk gemaakt.
  1. Via onze partnerorganisaties Monumentenwacht en Utrechts Landschap zetten we in op kennisontwikkeling en kennisoverdracht aan eigenaren en beheerders van erfgoed.

Beoogde resultaten:

  • Het percentage van monumenten met een slechte of matige onderhoudsstatus neemt af.
  • Minimaal twaalf rijksmonumenten (niet-woonhuizen) hebben restauratiesubsidie toegekend gekregen.
  • Middels de extra coalitiemiddelen is aan minimaal 1 rijksmonument met een grote restauratieopgave (> 1 mjn) bijgedragen.

Meerjarendoel

P8-1-5

Kwaliteit van de leefomgeving is sterker

  1. We borgen archeologische en cultuurhistorische waarden door erfgoed – vroegtijdig – in te zetten als stimulerende en verbindende kracht bij ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook participeren we (pro)actief bij ruimtelijke ontwikkelingen en projecten.
  2. Met het Erfgoed Expert Team ondersteunen we met kennis en expertise ‘behoud door ontwikkeling’ van cultureel erfgoed. Het Erfgoed Expert Team is een multidisciplinaire denktank van externe experts die meedenkt over complexe vraagstukken zodat eigenaren en ondernemers van erfgoed op eigen benen verder kunnen met een onafhankelijk advies.
  3. Via onze partnerorganisatie Steunpunt Archeologie en Monumenten Utrecht zetten we in op het ondersteunen van gemeenten bij hun erfgoedbeleid en het uitvoeren van hun erfgoedtaken.  

Beoogde resultaten:

  • Het Erfgoed Expert Team heeft aan minimaal 10 cases een bijdrage geleverd.   
  • Minimaal één nieuwe gemeentelijke cultuurhistorische waardenkaart is in voorbereiding respectievelijk in uitvoering.
  • De Cultuurhistorische Atlas (CHAT) geeft een overzicht van al het erfgoed in de provincie Utrecht en is een kennis- en inspiratiebron voor professionals in de ruimtelijke ordening en initiatiefnemers van ruimtelijke plannen. Op basis van een gebruikersonderzoek is de website van de CHAT vernieuwd.

Meerjarendoel

P8-1-6

Erfgoed is bekender bij groot publiek

  1. We borgen archeologische en cultuurhistorische waarden door erfgoed – vroegtijdig – in te zetten als stimulerende en verbindende kracht bij ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook participeren we (pro)actief bij ruimtelijke ontwikkelingen en projecten.
  1. Met het Erfgoed Expert Team ondersteunen we met kennis en expertise ‘behoud door ontwikkeling’ van cultureel erfgoed. Het Erfgoed Expert Team is een multidisciplinaire denktank van externe experts die meedenkt over complexe vraagstukken zodat eigenaren en ondernemers van erfgoed op eigen benen verder kunnen met een onafhankelijk advies.
  1. Via onze partnerorganisatie Steunpunt Archeologie en Monumenten Utrecht zetten we in op het ondersteunen van gemeenten bij hun erfgoedbeleid en het uitvoeren van hun erfgoedtaken.   

Beoogde resultaten:

  • Het Erfgoed Expert Team heeft aan minimaal 10 cases een bijdrage geleverd.    
  • Minimaal één nieuwe gemeentelijke cultuurhistorische waardenkaart is in voorbereiding respectievelijk in uitvoering.  
  • De Cultuurhistorische Atlas (CHAT) geeft een overzicht van al het erfgoed in de provincie Utrecht en is een kennis- en inspiratiebron voor professionals in de ruimtelijke ordening en initiatiefnemers van ruimtelijke plannen. Op basis van een gebruikersonderzoek is de website van de CHAT vernieuwd.

Meerjarendoel

P8-1-7

Unesco werelderfgoederen HWL en NGL bete

  1. We sluiten aan bij de gebiedsgerichte aanpak van het Utrechts Programma Landelijk Gebied en het programma Groen Groeit Mee, met name in het Veenweidegebied, Noorderpark, Laagraven en in Kromme Rijnstreek. Hier gaan we de hoofdstructuur van de Linies en Limes benutten om hoogwaardige verbindingen tussen stad en land te realiseren en hiermee onze historie te verbinden met de actuele natuur-, water- en klimaatopgaven en de beleefbaarheid van het erfgoed.
  1. Met onze rijkspartners en RCE en betrokken provincies onderzoeken we hoe ontwikkelingen die spanningen op kunnen leveren, zoals de energietransitie en bouwactiviteiten, onder bepaalde voorwaarden mogelijk zouden zijn.
  1. Minstens 3 herbestemmings- of herontwikkelingsprojecten zijn afgerond.
  1. We gaan door met herbestemming en herontwikkeling van forten en andere onderdelen van Waterlinies, zoals sluizen of (tank)grachten, om ze te benutten voor recreatie, dagtoerisme, gebiedsontwikkeling, klimaatadaptatie en biodiversiteit.
  1. In samenwerking met de partners van het Pact van Ruigenhoek en de Siteholder vergroten we de zichtbaarheid en herkenbaarheid van het Werelderfgoed en dragen we het UNESCO-verhaal uit via VVV-winkels, marketingorganisaties, forten, gemeentehuizen en Toeristische Overstap Punten.

Beoogde resultaten:

  • Door participatie in gebiedsgerichte aanpak van UPLG en GGM is de ruimtelijke kwaliteit van het werelderfgoedgebied versterkt en de cultuurhistorische waarden verbonden met de actuele natuur-, water- en klimaatopgaven.
  • Minstens 3 herbestemmings- of herontwikkelingsprojecten zijn afgerond.
  • Werelderfgoed is beter bekend, beleefbaar en toegankelijk door educatie en verbetering van toeristische en recreatieve voorzieningen.

Beleidsdoel

P8-2

De bezoekerseconomie is sterk

Meerjarendoel

P8-2-1

Recreatief groen is beter toegankelijk

  1. Het Routebureau Utrecht zorgt, in samenwerking met landelijke routestichtingen, voor behoud en bewaking van de kwaliteit van routes en routenetwerken, het profileren van (thematische) routes en de vele fiets-, wandel- en vaarmogelijkheden. Wij geven, samen met de Utrechtse gemeenten, sturing aan het Routebureau en zorgen voor inhoudelijke afstemming met andere partners.
  1. Het provinciaal Wandelroutenetwerk Utrecht Oost wordt aangelegd. Voor de renovatie van Utrecht West starten we in 2025 met inventarisaties. Het provinciaal fietsknooppuntennetwerk wordt gerenoveerd. Eind 2024 start het vervangen van de oude bewegwijzering en dit project zal begin 2025 worden afgerond.
  1. We intensiveren onze aandacht voor waterrecreatie. Naast het opstellen van nieuw vaarwegenbeleid zullen we onderzoek doen naar de behoefte aan uitbreiding en verbetering van het sloepennetwerk. Aan de hand van de uitkomsten worden de vervolgstappen bepaald.  
  1. We stimuleren dat er in recreatieve gebieden voldoende voorzieningen zijn, zoals toiletten, en dat deze goed bereikbaar zijn. We starten met het verbeteren van de Toeristische Overstap Punten (TOP).

Beoogde resultaten:

  • Een nieuw aangelegd wandelroutenetwerk Utrecht Oost waarmee de gehele provincie voorzien is van een met knooppunten aangegeven wandelroutenetwerk.
  • Onderzoek naar behoefte en mogelijkheden verbeteringen sloepennetwerk
  • Een vernieuwd provinciaal fietsknooppuntennetwerk.

Meerjarendoel

P8-2-2

Recreatievoorzieningen kwalitatief sterk

  1. We blijven werken aan het verder professionaliseren van de samenwerking binnen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL) en het Plassenschap Loosdrecht. Voor het schap SGL is 2025 het laatste overgangsjaar van de transitie van de uitvoering naar Staatsbosbeheer.  
  1. We brengen de recreatiebehoeften in bij het samenwerkingsprogramma Groen Groeit Mee en het Utrechtse Programma Landelijk Gebied.
  1. We werken aan de voorbereiding van de aanleg van de wandel- en fietspad IJsselwetering wat bestaat uit uitvoeren onderzoeken, aanvragen vergunningen en de aanbesteding.  

Beoogde resultaten:

  • Voor het Recreatieschap Stichtse Groenlanden stelt de uitvoeringsorganisatie Staatsbosbeheer in opdracht van het bestuur van het recreatieschap een Toekomstvisie 2040 op, met inbreng van de provincie. Dit draagt ook bij aan een beter zicht op de benodigde middelen. Provinciale Staten wordt hierbij betrokken en hiervan op de hoogte gesteld.  

De aanleg van fiets- en wandelpad IJsselwetering, incl. natuurvriendelijke oevers is aanbesteed.  

Meerjarendoel

P8-2-3

Samenwerking in regio sterker

  1. We nemen deel via het IPO aan de - in 2024 - opgerichte Landelijke Raad Toerisme en Recreatie. De provincies stellen samen met de andere deelnemers een uitvoeringsagenda op en geven hier invulling aan. Een provinciale doorvertaling van de Landelijke Raad wordt verkend.  
  1. We zetten in op kennisdeling en het versterken van de samenwerking voor onze partners en stakeholders. Bijvoorbeeld door het organiseren van onze jaarlijkse kennis- en netwerkdag en het faciliteren van de gezamenlijke busreis naar de Landelijke Toerisme Top.
  1. We versterken de samenwerking met partners op het gebied van ontwikkeling en beheer van recreatiegebieden binnen de bestaande samenwerkingen, zoals het Recreatieschap Stichtse Groenlanden en het Plassenschap Loosdrecht.   

Beoogde resultaten:

  • De uitvoeringsagenda voor de Landelijk Raad Toerisme en Recreatie is opgesteld en de verkenning naar een provinciaal platform (provinciale doorvertaling van landelijke raad Toerisme en Recreatie) met overheden, natuurorganisaties, markt- en branchepartijen in recreatie en toerisme is afgerond.

De samenwerkingen met medeoverheden binnen de bestaande recreatieschappen zorgen voor goed toegankelijke recreatiegebieden.

Meerjarendoel

P8-2-4

Bestemmingsmanagement effici nter

  1. In samenwerking met team Natuur en Landbouw wordt onderzoek gedaan naar het creëren van een goede balans tussen natuur en recreatie in het kader van recreatiedruk. Zonering is hier een onderdeel van.  
  1. We verlenen subsidies die een bijdrage leveren aan bestemmingsmanagement (o.a. spreiding, passend bezoek en recreatief groen).  
  1. We ondersteunen de Marketingcoöperatie Regio Utrecht (MC-RU) door middel van een exploitatiesubsidie.

Beoogde resultaten:

  • Het onderzoek naar recreatiedruk en natuur is afgerond. Aanbevelingen verwerken we in het nieuwe recreatieprogramma.
  • Er zijn 6 projecten via de uitvoeringsverordening Recreatie & Toerisme 2022-2025 gerealiseerd die bijdragen aan bestemmingsmanagement.  
  • De Marketing Coöperatie Regio Utrecht (MC-RU) zorgt voor een versterking van het netwerk van destinatiemarketingorganisaties, gemeenten en provincie, kennisdeling en het gezamenlijk oppakken van regiobrede projecten.  

Meerjarendoel

P8-2-5

Verblijfsrecreatie is vitaler

  1. We inventariseren bestuurlijk draagvlak voor samenwerking op Aanpak Vakantieparken
  2. In samenwerking met het Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC) en partners) voeren we een criminaliteitsbeeld analyse uit
  3. We ronden het onderzoek naar de kwantitatieve marktruimte voor verblijfsrecreatie af
  4. We leveren een voorstel voor een expertteam Vakantieparken op

Beoogde resultaten:

  • We stellen een integraal plan voor de Aanpak Vakantieparken op
  • We komen tot samenwerkafspraken met gemeenten over de Aanpak Vakantieparken  
  • We komen tot een voorstel voor een beleidslijn voor vitalisering en transformatie van vakantieparken

Meerjarendoel

P8-2-6

Zakelijk toerisme groter en versterkt

  1. We steunen het regionale meerjarig programma Duurzaam zakelijk toerisme. Deze
  2. samenwerking zal ertoe leiden dat meer passende congressen en kennisevenementen naar de regio Utrecht komen.
  3. Met de subsidieregeling kennisevenementen bieden we een financieel instrument om wetenschappelijke congressen, op de thema’s groen, gezond of slim, te verleiden om naar de regio Utrecht te komen.

Beoogde resultaten:

  • Het plan zakelijk toerisme betreffende het jaar 2025 is conform KPI's uitgevoerd.
  • Acht kenniscongressen zijn ondersteund via de uitvoeringsverordening Recreatie & Toerisme 2022-2025.
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32