Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P9-1

Toekomst bedrijfsleven en werknemers

-3.761

-4.611

-4.283

-4.045

-3.835

-2.185

P9-2

Bedrijven werken aan innovaties maatscha

-4.841

-6.157

-5.085

-4.629

-4.757

-4.757

P9-3

Voldoende vestigingsmogelijkheden

-732

-1.733

-1.627

-1.627

-1.627

-827

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-9.334

-12.502

-10.994

-10.301

-10.219

-7.769

Mutaties reserves

Onttrekkingen

1.336

2.393

162

0

0

0

Toevoegingen

3.359

3.201

3.600

0

0

0

Totaal mutaties reserves

-2.023

-808

-3.438

0

0

0

Totaal P9

Economie

-11.357

-13.310

-14.432

-10.301

-10.219

-7.769

Beleidsdoel

P9-1

Toekomst bedrijfsleven en werknemers

Meerjarendoel

P9-1-1

Arbeidsmarkt functioneert beter

  1. In 2025 gaat een operationeel Regionaal Talentfonds werkenden en werkzoekenden ondersteunen bij het versterken van de arbeidsmarktpositie door het bekostigen van om- en bijscholing.
  2. We verlenen steun aan de UTA en hebben de subsidieregeling Impulsplannen UTA beschikbaar om reeds bestaande publiek-private opleidingsinitiatieven te schalen.  
  3. Door het ontwikkelen van en participeren in innovatieve arbeidsmarktprogramma’s, zoals MaakJeStap, AI4U, Meer Uren Werkt! en LLO-Katalysator stimuleren we regionale en (boven)sectorale samenwerking tussen werkgevers, niet-bekostigde instellingen en publieke opleiders en proberen daarmee middelen vanuit Rijk en/of Europese Unie naar de regio Utrecht te halen.

Beoogde resultaten:

  • PU is actief partner binnen de UTA (kernteam, supportteam en stuurgroep). De aanjagende rol op de samenwerking, sectorale projecten, kennisdeling, governance en communicatie ligt vanaf 2022 primair bij het uitvoerende team. PU neemt de rol om te ondersteunen en adviseren en de doelstellingen van de UTA onder de PU-breed onder de aandacht te brengen. Op basis van de lerende evaluatie wordt de UTA in 2025 verder doorontwikkeld.  
  • In 2025 is de opstartfase van het Regionaal Talentfonds afgerond met een positieve evaluatie waarmee het fundament is gelegd voor een meerjarige fonds. In 2025 hebben de eerste 1.000 werkenden en werkzoekenden dankzij steun van het Regionaal Talentfonds (deels of volledig) bekostigd scholing gevolgd of zijn dit aan het volgen.
  • In 2025 worden 3 tot 5 succesvolle impulsplannen via de UTA opgewerkt.  

Meerjarendoel

P9-1-2

Digitalisering bedrijven en werknemers

  1. In 2025 geven we samen met de partners in de Europese Digitale Innovatie Hubs (EDIH), provincies Noord-Holland en Flevoland, invulling aan de verdere doorontwikkeling van de EDIH om bedrijven te stimuleren om verder te digitaliseren.  
  2. Samen met het team Circulaire Samenleving geven we handen en voeten aan de uitvoeringsagenda bij de middellange termijn strategie. Belangrijk onderdeel is daarin bedrijven, ketens en de ruimtevraag.  
  3. Om de circularisering van bedrijfsactiviteiten verder te stimuleren, zijn ketenregisseurs aan de slag om circulaire ketens in de zorg sector te sluiten.

Beoogde resultaten:

  • Vanuit de EDIH worden in 2025 circa PM bedrijven (van de totale doelstelling van 1500 over 3 jaar in de hele EDIH-regio) in de provincie Utrecht bereikt via events, 1op1 gesprekken, volwassenheidsscans en advies over vervolgstappen.   
  • Samen met team circulaire samenleving geven we in 2025 concrete invulling aan de Middellange Termijn strategie circulaire samenleving. Bovendien worden in 2025 de eerste stappen gezet om de circulaire ruimte vraag nader te specifiëren.
  • Via de ketenregisseurs circulaire zorg worden in 2025 minimaal 6 ketens gesloten.

Meerjarendoel

P9-1-3

Dienstverlening voor (mkb) ondernemers b

  1. Door middel van regionaal samenwerken brengen we dienstverleningspartners in de regio samen, waardoor de dienstverlening wordt ontschot, informatie en best-practices onderling meer worden gedeeld en koppelkansen worden benut.  
  2. Waar mogelijk sluiten we aan bij landelijke initiatieven om de dienstverlening te verbeteren.
  3. We ondersteunen het Utrecht International Center bij het warm welkom heten van nieuwkomers en het toekomstbestendig maken van de organisatie.

Beoogde resultaten:

  • In 2025 zetten we in op verdere opschaling van de regionale samenwerking doordat er 3 nieuwe partners (voornamelijk gemeenten) worden betrokken bij de samenwerking. We organiseren en faciliteren de fysieke bijeenkomsten 3 – 4 keer per jaar.  
  • Verbeteren online omgeving (inzet tool) om het uitwisselen van informatie over dienstverlening tussen partners onderling toegankelijker te maken.
  • Het International Welcome Centre Utrecht Region heeft aantoonbaar SMART resultaten geboekt op het vlak van geholpen nieuwkomers (7.000), aangesloten gemeenten (2 extra), regionale partners (100) en corporate partners (tenminste 3 extra).

Beleidsdoel

P9-2

Bedrijven werken aan innovaties maatscha

Meerjarendoel

P9-2-1

Samenw. regio krachtiger en effectiever

  1. We geven in 2025 meer ondersteuning aan de EBU om het netwerk van bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden beter in te kunnen zetten om het regionaal profiel krachtig uit te dragen bij het Rijk en de EU. Een steviger regionaal profiel helpt om de belangen van de regio op de thema’s economie, wonen en bereikbaarheid beter onder de aandacht te krijgen bij de beleidsbepalers op verschillende niveaus.
  2. We onderbouwen het regionaal profiel met regionaal economisch onderzoek en beheren de Regionaal Economische Monitor. We werken in 2025 toe naar een regionale economische investeringsagenda.  
  3. We helpen de ROM Utrecht Region bij het versterken van de ecosystemen Life Science&Health, Earth Valley en Digital Society. Hieronder valt ook het aantrekken van buitenlandse bedrijven die nog ontbreken binnen de ecosystemen en het ondersteunen van Utrechtse bedrijven bij het betreden van buitenlandse markten. We zorgen dat we als provincie een rol spelen om de maatschappelijke vraag te articuleren en in een aantal gevallen als launching customer op te treden, dat betekent dat we onze inkoopkracht inzetten om innovaties voor maatschappelijke transities te stimuleren.  

Beoogde resultaten:

  • De EBU en het netwerk zijn succesvol ingezet op de lobby in Den Haag en Brussel (ten behoeve van onder andere Regiodeals, investeringspropositie(s), nationale en Europese subsidieaanvragen en wet- en regelgeving). De financiële bijdrage van private partijen aan de EBU is vergroot.  
  • Er is een up-to-date regionaal economische monitor. En we hebben een gedragen regionaal economische investeringsagenda.  
  • Per ecosysteem is er inzicht in de omvang, de netwerkrelaties, de kansen, barrières en uitdagingen die ondernemers ervaren. Op basis van deze inzichten kunnen we gericht ondersteuning geven om ecosystemen verder te ontwikkelen. Deze ondersteuning kan bestaan uit het inzetten van onze inkoopkracht om innovaties toe te passen. Denk hierbij aan het programma DigiC, Digitalisering van de Circulaire Bouweconomie, dat we (economie en wonen) samen met de ROM Utrecht Region hebben ontwikkeld. Dit is een publiek-private samenwerking gericht op fabrieksmatig bouwen, digitalisering van materialen en slimme bouwlogistiek.   
  • De internationale activiteiten van de ROM Utrecht Region dragen bij aan de vestiging of uitbreiding van  buitenlandse bedrijven of instituten in de regio Utrecht passend binnen de regionale ecosystemen.  

Meerjarendoel

P9-2-2

Innovatie en vestigingsklimaat is beter

  1. In 2025 gaan we aan de slag met het verder vormgeven van ons beleid om de innovatiekracht van (mkb-)bedrijven te vergroten. We ontwikkelen nieuwe beleidsinstrumenten om bestaande (mkb-) bedrijven uit te dagen om kennis die ontwikkeld wordt binnen kennisinstellingen zoals universiteiten, hbo’s, mbo’s en onderzoeksorganisaties toe te passen, dit noemen we valorisatie.  Dit beleid is eind 2024 door middel van een statenvoorstel Vergroten Innovatiekracht voorgelegd aan PS.  
  2. We geven ook in 2025 uitvoering aan de Mkb Innovatie Topsectoren-regeling (MIT), samen met het ministerie van Economische Zaken. Met deze succesvolle regeling ondersteunen we het mkb bij de uitvoering van haalbaarheidsonderzoeken en R&D-samenwerkingsprojecten, zodat zij nieuwe ideeën verder kunnen ontwikkelen en toepassen binnen hun organisatie. Ook dit jaar denken we meer dan 60 bedrijven te kunnen ondersteunen. De interesse in deze regeling is jaarlijks groot en er kan dan ook slechts een gedeelte van de aanvragen worden gehonoreerd.
  3. Via het samenwerkingsverband Kansen voor West hebben we in de periode 2021-2027 de beschikking over Europese gelden (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) om initiatieven op gebied van innovatie en klimaat te ondersteunen. In 2025 zijn de openstellingen gericht op stimulering van innovatie door ondernemers op het gebied van Health, Netcongestie, Circulariteit en New Digital Society door middel van vouchers. Daarnaast is een openstelling voorzien ter ondersteuning van klimaat/energie-initiatieven.  

Beoogde resultaten:

  • We hebben nieuw beleid ontwikkeld en ingericht om (mkb-)bedrijven te ondersteunen om hun innovatiekracht te vergroten.
  • Het innovatieve mkb is ondersteund met de MIT-regeling met minimaal 40 haalbaarheidsonderzoeken en ongeveer 12 R&D-samenwerkingsprojecten.
  • In het kader van Kansen voor West zijn in 2025 de volgende openstellingen van kracht: 1. openstelling Innovatiestimulering mkb door vouchers (budget € 2 miljoen) en 2. openstelling Ondersteuning klimaat/energie-initiatieven (budget € 1,45 miljoen). De openstellingen dragen bij aan de doelstellingen van de Regionale Economische Agenda.

Meerjarendoel

P9-2-3

Het startup klimaat is beter

  1. Bij de oprichting van de ROM in 2021 hebben we afgesproken om de ROM in 2025 te evalueren.  We voeren deze evaluatie uit samen met de andere aandeelhouders en opdrachtgevers. We richten onze evaluatie op effectiviteit van de inzet vanuit de ROM aan de regionale innovatiekracht. De uitkomsten van de evaluatie geven mogelijk aanleiding om de opdracht of de inrichting van de ROM aan te passen.  
  2. In 2024 hebben we een nieuw kader ontwikkeld voor de ondersteuning die we geven aan incubators. Dit zijn organisaties die concrete dienstverlening geven aan beginnende ondernemers om een bedrijf op te richten. Het nieuwe kader legt meer nadruk op de ondersteuning van beginnende bedrijven gericht op de maatschappelijke transities, nadrukkelijk ook om circulaire starters te ondersteunen. Daarnaast is er meer aandacht voor het ondersteunen van divers en inclusief ondernemerschap, in het bijzonder vrouwelijk ondernemerschap. Ook kijken we nadrukkelijk naar de samenhang binnen het start-up ecosysteem. Daarnaast Vanaf 2025 geven we ondersteuning aan incubators binnen dit nieuwe kader.   

Beoogde resultaten:

  • Er zijn door inzet van de ROM Utrecht Region 14 startups en scale-ups geholpen in hun groeifinanciering door twee leningen vanuit de VFF-regeling, zes investeringen vanuit het POC-fonds en zes investeringen vanuit het Participatiefonds van de ROM Utrecht Region.
  • De incubators ondersteunen gezamenlijk 100-150 beginnende ondernemers en geven inzicht in hun activiteiten om meer divers en inclusief ondernemerschap, waaronder vrouwelijk ondernemerschap te ondersteunen. Daarvan doorlopen 50 ondernemers een validatie-programma.

Beleidsdoel

P9-3

Voldoende vestigingsmogelijkheden

Meerjarendoel

P9-3-1

Werklocaties intensiever gebruikt

  1. Opstellen van het Provinciaal Programma Wonen en Werken i.s.m. de regio`s en gemeenten. We benutten daarvoor de behoefteramingen en actuele inzichten in de ontwikkeling van vraag naar en aanbod van werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren- en winkellocaties), waaronder de jaarlijkse vastgoedmonitor.  
  2. We blijven inzetten op intensiever gebruik van bestaande werklocaties door uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties (NV OMU). Dit betekent 530.000 m2 bruto vloeroppervlakte (BVO)* ruimtewinst van bedrijfsruimte door intensivering en verduurzaming in 2037. Daarnaast gaan we de intensiveringsaanpak vanuit de OMU evalueren. Op basis van de evaluatie kijken we of aanpassing van ons beleid noodzakelijk is.    
  3. We herijken het kantorenbeleid waarbij we de belangrijkste uitgangspunten van het huidig beleid voortzetten, maar daarbij wel aanpassingen doen om de kantorenmarkt verder te optimaliseren. Daarvoor wordt een Statenvoorstel uitgewerkt, dat begin 2025 wordt voorgelegd aan PS, waarna aanpassingen beleidsmatig worden uitgewerkt. Ook evalueren we de subsidieregeling Versterking Vitaliteit Binnensteden, Dorpskernen en Winkelcentra en verkennen in hoeverre een eventuele vervolgaanpak gewenst is.  

Beoogde resultaten:

  • Programmeringsafspraken met drie regio’s over nieuwe werklocaties, regionale bedrijventerreinen (waarvoor kansrijke locaties zijn verkend) en intensivering van bestaande werklocaties.  
  • Intensievere benutting bedrijventerreinen door uitvoering van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties (NV OMU), in 2025 is de prognose om 62.500 m2 BVO aan hernieuwde bedrijfsruimte te realiseren. Aanvullend is meer inzicht verkregen bij de opbrengsten van intensivering van bedrijventerreinen en heeft een evaluatie van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige werklocaties (NV OMU) plaatsgevonden
  • Actueel en herijkt kantorenbeleid met doorwerking in de omgevingsvisie en omgevingsverordening. Ook is de subsidieregeling Versterking Vitaliteit Binnensteden, Dorpskernen en Winkelcentra geëvalueerd.  

Meerjarendoel

P9-3-2

Werklocaties zijn duurzamer

  1. We stimuleren de organisatiegraad op bedrijventerreinen door inzet van 2 provinciale aanjagers organisatiegraad. Het verbeteren van organisatiegraad op bedrijventerreinen zien we als eerste stap in de aanpak van de grote provinciale opgaven in het kader van verduurzaming (circulair, klimaat, energie, gezondheid), waarin we samenwerken met andere programma`s.  
  2. We nemen deel aan het programma Werklandschappen van de Toekomst en zetten daarmee in op groene, gezonde en klimaatadaptieve bedrijventerreinen. Vanuit het programma werken we aan de creatie van één living lab en twee ambassadeurs terreinen binnen de provincie Utrecht. De kennis die wordt opgedaan in het living lab en de ambassadeursterreinen wordt gedeeld met andere bedrijventerreinen. Ook wordt geleidelijk toegewerkt naar een zwermaanpak om meerdere bedrijventerreinen te vergroenen en klimaatadaptief te maken.
  3. Vanuit de Specifieke Uitkering Bedrijfsmatig Vastgoed (SpUk BV) zetten we in op stimulering van energiebesparing en gebouwgebonden opwekking bij bedrijven door een regionale aanpak op bedrijventerreinen met aanjagers en een ontzorgingsprogramma voor het MKB met de inzet van duurzaamheidscoaches en energiescans.

Beoogde resultaten:

  • De organisatiegraad op bedrijventerreinen is verbeterd door ondersteuning van provinciale aanjagers bij de totstandkoming van samenwerkingsvormen tussen ondernemers. In 2025 is op 3 bedrijventerreinen de organisatiegraad verbeterd.
  • In 2025 zijn er door deelname aan het Programma Werklandschappen van de Toekomst één living lab en twee ambassadeursterreinen binnen de provincie Utrecht opgestart. Ook vindt kennisdeling plaats over de aanpak op deze drie terreinen en er is een start gemaakt met een zwermaanpak om meerdere bedrijventerreinen te vergroenen en klimaatadaptief te maken.  
  • 1 mei 2027 zijn op minimaal 27 bedrijventerreinen en voor minimaal 451 bedrijven energiescans en energiebesparende adviezen opgeleverd, waarvan de realisatie wordt gemonitord. In de 2025 is de organisatie hiervoor regionaal en lokaal operationeel en is het doel om tenminste voor 51 bedrijven de eerste scans en adviezen gereed te hebben.
  • De samenwerking tussen partners op USP Utrecht, satellietlocaties en in het regionale ecosysteem is versterkt.  
  • Doorontwikkeling van USP Bilthoven door een onderzoek naar de verdichting van het terrein, versterking van het ecosysteem, het realiseren van duurzame bereikbaarheid en het opstellen van een waardepropositie.   
  • Vanuit het statenvoorstel Vergroten Regionale Innovatiekracht is richting gegeven aan provinciaal beleid op het thema innovatielocaties en daarbij passende provinciale rol en activiteiten.  
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32