Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P5-1

Versterken netwerk

-6.780

-10.639

-12.268

-11.968

-11.968

-11.968

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

-137.866

-123.293

-112.827

-116.127

-116.627

-115.627

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

-1.059

-3.463

-1.552

-1.048

-1.048

-1.048

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

-30.072

-31.966

-31.005

-32.907

-33.031

-33.276

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-175.778

-169.362

-157.652

-162.050

-162.674

-161.919

Mutaties reserves

Onttrekkingen

36.707

24.782

29.041

1.500

0

0

Toevoegingen

28.128

9.000

3.576

0

0

0

Totaal mutaties reserves

8.579

15.782

25.465

1.500

0

0

Totaal P5

Bereikbaarheid Publieke mobiliteit

-167.199

-153.580

-132.187

-160.550

-162.674

-161.919

Beleidsdoel

P5-1

Versterken netwerk

Meerjarendoel

P5-1-1

Versterken OV-bereikbaarheid

  1. Uitwerken aanpak Publieke Mobiliteit en de eerste stappen zetten in de uitrol in landelijk gebied en bij bedrijventerreinen.  
  2. Verder ontwikkelen regionaal OV-systeem door uitbreiden en opwaarderen van het Bus Rapid Transit (BRT) netwerk (U-link en U-liner) en inzet op lobby voor betere benutting spoornetwerk.
  3. Voorbereiden en uitwerken samenhangende grootschalige ontwikkelingen OV en verstedelijking na 2035 (OV-schaalsprong).

Beoogde resultaten:

  • In 2025 starten we de uitvoering van Publieke Mobiliteit met pilots in tenminste 2 gebieden (een landelijk en een rond een bedrijventerrein).  
  • Meer treinstops bij station Leidse Rijn.  
  • Voorkeursalternatief MIRT -verkenning OV & wonen en tussenresultaten MIRT-onderzoek Utrecht Arnhem Duitse grens (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)

Meerjarendoel

P5-1-2

Wegnemen bereikbaarheidsknelpunten OV

  1. Opstellen regionale aanpak bestaande BRT-lijnen, inclusief doorstromingsmaatregelen.  
  2. Monitoren en sturen op de uitvoering doorstromingsmaatregelen OV.
  3. Inzichtelijk maken van bereikbaarheidsknelpunten en het faciliteren stakeholders (gemeenten) in het wegnemen van deze bereikbaarheidsknelpunten.

Beoogde resultaten:

  • We stellen een  regionale BRT aanpak vast.
  • We benutten de subsidiemogelijkheden voor BRT/doorstroming volledig.Minder bereikbaarheidsknelpunten.

Meerjarendoel

P5-1-3

Fysieke en sociale toegankelijkheid OV

  1. We maken de toegankelijkheid van OV haltes inzichtelijk.
  2. We sturen op een vlotte uitvoering van het toegankelijk maken van OV-haltes.

Beoogde resultaten:

  • 100 extra OV-haltes zijn toegankelijk.
  • Provinciaal actieplan toegankelijkheid eigen haltes.

Meerjarendoel

P5-1-4

Verbeteren betaalbaarheid OV

  1. We ontwikkelen van een OV-reisproduct voor minima.
  2. We implementeren een OV-reisproduct voor minima.

Beoogde resultaten:

  • Een werkend OV-reisproduct voor minima

Beleidsdoel

P5-2

Duurzaam concessiemanagement

Meerjarendoel

P5-2-1

Reizigerstevredenheid OV

  1. We sturen op een goede uitvoering van de huidige concessies door beide vervoerders, met focus om de dienstregeling weer op niveau te brengen en de rituitval te beperken.   
  2. We sturen op een goede implementatie en uitvoering van de nieuwe concessies

Beoogde resultaten:

  • De dienstregeling wordt door de vervoerders uitgevoerd conform het vastgestelde vervoerplan
  • De rituitval is binnen de norm van < 1%.
  • De nieuwe concessies zijn geïmplementeerd

Meerjarendoel

P5-2-2

Effectieve uitvoering OV

  1. Opstellen op het strategisch marketing kader.
  2. Sturen op het vervoerplan- en tarievenproces.

Beoogde resultaten:

  • Strategisch marketing kader.  
  • Jaarlijks vastgesteld vervoer- en tarievenplan.
  • OV jaar en trendrapportage

Meerjarendoel

P5-2-3

Terugdringen negatieve effecten OV

  1. We bewaken en faciliteren de instroom van Zero Emissie materieel als onderdeel van de implementatie van de nieuwe OV-concessies die uiterlijk in 2028 leiden tot een volledige zero emissie vloot van OV-voertuigen.
  2. We sturen op het verminderen van omgevingshinder bij werkzaamheden aan OV-assets.
  3. We sturen op het laten opstellen van een fysiek en sociaal veiligheidsplan door de vervoerders.

Beoogde resultaten:

  • Geïmplementeerde nieuwe OV-concessies.
  • Een fysiek en sociaal veiligheidsplan.

Beleidsdoel

P5-3

Aantrekkelijke knooppunten

Meerjarendoel

P5-3-1

Hogere kwaliteit OV knooppunten

  1. Opstellen ontwikkelkader, inclusief prioritering, voor hubs.
  2. Sturing geven aan integrale invulling van de prioritaire hubs.
  3. Opzetten nieuwe governance voor integrale hubaanpak, als onderdeel van publieke mobiliteit, met specifieke aandacht voor deelmobiliteit.  

Beoogde resultaten:

  • Ontwikkelkader inclusief prioriteitenlijst  voor hubs (knooppunten).
  • Samenwerkingsafspraken met partijen over integrale aanpak en governance van de prioritaire hubs.
  • Voorstel voor inrichting governance hubs en deelmobiliteit

Beleidsdoel

P5-4

Duurzaam beheer en realisatie van OV-inf

Meerjarendoel

P5-4-1

Duurzame realisatie OV assets

  1. We stellen een geactualiseerde beheervisie op en sturen hierop.  
  2. Sturen op een duurzame uitvoering van beheerplan en MIP/MOP van de OV-assets.
  3. We nemen nieuwe OV-assets in beheer.

Beoogde resultaten:

  • Een vastgestelde geactualiseerde beheervisie.
  • Jaarlijks vastgesteld beheerplan, MIP, MOP, inclusief de jaarrapportage ten aanzien van de voortgang op de uitvoering van deze 3 plannen. Nieuwe OV assets maken integraal onderdeel uit van het beheerplan en MOP.

Meerjarendoel

P5-4-2

Duurzamer beheer en onderhoud OV assets

  1. We stellen een visie op over het benutten van ons OV-energienetwerk voor het leveren van energie aan derden.
  2. Doorvoeren aanpak op circulair, verminderen emissies en verbeteren klimaatbestendigheid voor het onderhoud, vervanging en aanleg van OV assets.

Beoogde resultaten:

  • Vastgestelde visie op het benutten van het OV-energienetwerk.
  • Vastgesteld materialenpaspoort voor nieuwe OV-assets.
Deze pagina is gebouwd op 01/21/2025 11:07:26 met de export van 01/21/2025 10:57:07