Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P7-1

Betere Benutting regionale mob.netwerk

-2.862

-2.575

-2.289

-2.289

-2.289

-2.289

P7-2

Versterken netwerk

-3.555

-3.537

-2.627

-2.727

-2.727

-2.727

P7-3

Duurzaam realiseren infrastr en onderh

-7.390

-5.123

-5.880

-8.192

-10.904

-12.628

P7-4

Duurzaam beheren van infrastructuur

-41.366

-33.864

-40.466

-35.930

-36.411

-36.902

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-55.173

-45.099

-51.262

-49.138

-52.331

-54.546

Mutaties reserves

Onttrekkingen

0

1.240

2.229

0

0

0

Toevoegingen

0

0

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

0

1.240

2.229

0

0

0

Totaal P7

Bereikbaarheid Infrastruct. en Benutten

-55.173

-43.859

-49.033

-49.138

-52.331

-54.546

Beleidsdoel

P7-1

Betere Benutting regionale mob.netwerk

Meerjarendoel

P7-1-1

Verkeersmanagement

  1. We voeren 7 dagen per week en 24 uur per dag multimodaal verkeersmanagement en incident management uit.
  2. We maken inhoudelijke en financiële afspraken op het gebied van multimodaal verkeersmanagement in regionale samenwerking, en leggen deze vast.
  3. We vernieuwen de software in onze verkeersregelinstallaties. Hiermee voldoen we aan de meest recente standaarden.

Beoogde resultaten:

  • De uitgevoerde activiteiten van multimodaal verkeersmanagement en incident management worden geregistreerd door de Regiodesk. We ontwikkelen tenminste 3 nieuwe regelscenario's ten behoeve van het multimodaal verkeersmanagement.
  • We stellen een samenwerkingsagenda 2025 + 2026 vast voor het multimodaal verkeersmanagement in samenwerking met Rijkswaterstaat, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort.
  • In 2025 wordt de software in 25 verkeersregelinstallaties aangepast.

Beleidsdoel

P7-2

Versterken netwerk

Meerjarendoel

P7-2-1

Versterken provinciale netwerken

  1. We voeren quick-scans uit op specifieke trajecten waar in 2026 grootonderhoud gepland staat en brengen mogelijke verbetermaatregelen in beeld. Het gaat onder andere om delen van de N224, N233, N234, N237 en enkele kruispunten onderaan toe- en afritten van Rijkswegen.  
  2. We voeren specifieke studies uit naar (een combinatie van) verkeersveiligheid, fiets, openbaar vervoer en/of leefbaarheid. Het betreft onder andere een studie naar de verkeersveiligheid van de N224 in en rondom Renswoude en een studie naar de N198 waar diverse opgaven samenkomen.
  3. We brengen de auto- en fietsbereikbaarheid van verschillende gebiedstypen in beeld en identificeren en prioriteren de bereikbaarheidsknelpunten.
  4. We stellen een integrale programmering op waarin de opgave vanuit bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in balans is.

Beoogde resultaten:

  • We stellen een investeringsbeslissing vast met verbeterpunten uit de quick-scans die meekunnen tijdens het grootonderhoud dat in 2026 plaatsvindt.
  • We stellen investeringsbeslissingen vast voor specifieke verkeersveiligheid-, leefbaarheids- en/of doorstromingsknelpunten op onder andere de trajecten N224 bij Renswoude en de N198.
  • We leveren een integrale studieprogrammering op voor de periode 2025-2027.

Meerjarendoel

P7-2-2

Terugdringen negatief effect wegverkeer

  1. We realiseren kerende rasters en oversteekvoorzieningen voor fauna (o.a. Faunapassages, looprichels, dassentunnels).
  2. We passen geluidsreducerend asfalt toe, en leggen geluidsschermen of -wallen aan.
  3. We voeren ecologisch bermbeheer uit.

Beoogde resultaten:

  • We realiseren oversteekvoorzieningen voor fauna volgens de programmering faunamaatregelen.
  • We realiseren bron- en overdrachts maatregelen volgens de programmering geluidsmaatregelen.
  • Bevorderen van de biodiversiteit, betere leefomgeving voor vlinders en bijen, door het uitvoeren van ecologisch bermbeheer en het realiseren van faunamaatregelen.

Beleidsdoel

P7-3

Duurzaam realiseren infrastr en onderh

Meerjarendoel

P7-3-1

MIP en variabel onderhoud (vaar)wegen

  1. We bereiden het voor 2025 geplande variabel onderhoud en vervangingsonderhoud voor- en voeren dat uit. Het groot onderhoud verhardingen bereiden we voor in bouwteamverband met 2 vaste aannemers (oost en west) en voeren we het uit.  
  2. We bereiden de voor 2025 geplande projecten uit het Meerjarig Investeringsplan voor en voeren deze uit.

Beoogde resultaten:

  • Voor de assets verhardingen, kunstwerken, verkeersmanagement, openbare verlichting, vaarwegen, hemelwaterafvoer is het in 2025 geprogrammeerde onderhoud volgens het MOPM uitgevoerd.
  • De projecten N415 faunavoorzieningen, N226 ecoduct, N210 T21a, N210 T23, N201 deelproject 1, N402 oostelijk fietspad, DFR USP-Veenendaal, RFN kantmarkeringen, RFN openbare verlichting, zijn gerealiseerd.

Meerjarendoel

P7-3-2

Klimaatneutr. en circulaire realisatie

  1. Overkoepelend worden er afspraken gemaakt tussen onze assetmanagementorganisatie en de 4 aannemers waar we ons de komende 6 jaar op gaan richten betreffende duurzaamheid en innovatie. We werken langdurig samen in een samenwerkingsverband aangegaan met 4 aannemers waar projecten in bouwteams worden uitgewerkt om zodoende onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.
  2. In de nieuwbouw- en onderhoudsprojecten worden vervolgens de concrete maatregelen uitgevoerd.

Beoogde resultaten:

  • De CO2-uitstoot van bouwmaterieel is 10% lager ten opzichte van 2024 , dit wordt verkregen door inzet van o.a. elektrisch materieel of toepassing van biodiesel zoals HVO100.
  • De afgeronde projecten leveren materiaalpaspoorten op volgens het Informatie Leverings Systeem (ILS) zodat de gebruikte materialen worden vastgelegd.

Beleidsdoel

P7-4

Duurzaam beheren van infrastructuur

Meerjarendoel

P7-4-1

Duurzaam beheren van infrastructuur

  1. Uitvoeren van de geplande onderhoudsmaatregelen (vast en variabel) conform het MOPM 2025
  2. Periodiek inspecteren van de onderhoudsstaat en het te verwachten onderhoud (kosten) voor de komende jaren
  3. Projecten evalueren om continu te verbeteren.

Beoogde resultaten:

  • De provinciale beweegbare bruggen worden omgebouwd voor de bediening vanuit de bediencentrale Nieuwegein. Inspectierapporten met onderhoudsmaatregelen en de daarbij horende kosten voor de assets kunstwerken, vaarwegen, groen, hemelwaterafvoer en verhardingen.
  • 3 projectevaluaties van onderhoudsprojecten.
  • We schouwen ons areaal minimaal wekelijks.

Meerjarendoel

P7-4-2

Beheer en onderhoud (vaar)wegen is duurz

  1. Hergebruiken van materialen, zoals damwanden en geleiderail.
  2. Ecologisch maaien en inzet van (elektrisch) materieel met minder uitstoot.
  3. Inventariseren, inspecteren en analyseren van wadi's en zaksloten langs de provinciale wegen.
  4. We richten ons beheersysteem zo in dat we weten wat zich waar in ons areaal bevindt zodat we dat in de toekomst circulair kunnen realiseren.

Beoogde resultaten:

  • Ca. 20% minder verbruik van primaire grondstoffen bij de vervanging van damwanden in 2025.  
  • Reductie van CO2- uitstoot bij het beheer van groenvoorzieningen.   
  • Toestandsrapport en kaartmateriaal van de locaties van wadi's en zaksloten ter verbetering van het kwaliteitsniveau en het creëren van meer ruimte voor waterberging.
  • De formats voor materiaalpaspoorten zijn vastgesteld en verwerkt in het Informatie Leverings Systeem (ILS) zodat deze standaard in de projecten gebruikt kan gaan worden.
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32