Home

Bijlagen niet ter vaststelling

Beleidsdoel

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

P6-1

Meer fietsen over een sterker netwerk

-16.181

-29.858

-26.801

-23.160

-23.160

-23.160

P6-2

Veiligere infrastructuur en gedrag

-4.709

-4.768

-4.945

-4.712

-4.712

-4.712

P6-3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

-8.677

-14.564

-12.466

-12.064

-6.778

-38.782

P6-4

Verschonen mobiliteit

-1.514

-1.370

-2.036

-2.036

-2.036

-2.036

Totaal

[Doelenboom2025_Niveau0_Naam] exploitatie

-31.082

-50.560

-46.247

-41.971

-36.685

-68.689

Mutaties reserves

Onttrekkingen

22.089

28.249

12.766

8.490

3.204

35.628

Toevoegingen

10.485

783

16.541

0

0

0

Totaal mutaties reserves

11.604

27.466

-3.775

8.490

3.204

35.628

Totaal P6

Bereikbaarheid Gezond en veilig

-19.478

-23.094

-50.022

-33.481

-33.481

-33.061

Beleidsdoel

P6-1

Meer fietsen over een sterker netwerk

Meerjarendoel

P6-1-1

Doorfietsroutes

  1. De voorbereiding en realisatie van doorfietsroutes zetten we voort.  
  2. We voeren een planstudie uit naar de Dom tot Dam doorfietsroute en starten studies naar nieuwe doorfietsroutes.
  3. We voeren de verdere voorbereiding van de fietsbrug A12 bij Bunnik uit.  

Beoogde resultaten:

  • In 2025 realiseren we (grotendeels) de doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Veenendaal-Utrecht, Woerden-Utrecht, Houten-Lage Weide, IJsselstein-Utrecht. Tevens starten we de voorbereidingsfase voor de doorfietsroutes Hilversum-Utrecht, Hilversum-Amersfoort en Houten-USP of zetten we deze voort.
  • Afspraken met andere wegbeheerders over de start van studies naar nieuwe doorfietsroutes.
  • In 2025 ronden we de planstudie naar de Dom tot Dam doorfietsroute inclusief financieringsvoorstel af.

Meerjarendoel

P6-1-2

Regionaal fiets netwerk

  1. We zetten de subsidieregeling voor het Regionaal fietsnetwerk voortgezet met 4 miljoen euro provinciale bijdrage per jaar.  
  2. We stellen samen met wegbeheerders nieuwe intentieovereenkomsten op voor de kwaliteitsverbetering van het Regionaal fietsnetwerk.
  3. Voor knelpunten op het provinciale deel van het Regionaal fietsnetwerk onderzoeken wij hoe deze opgelost kunnen worden. Na goedkeuring en akkoord op de investering in het MIP starten we de voorbereiding en realisatie hiervoor.

Beoogde resultaten:

  • Aan minimaal 5 projecten op het Regionaal fietsnetwerk leveren we een subsidiebijdrage.
  • Met de regio’s Amersfoort, Foodvalley en U10 sluiten we nieuwe intentieovereenkomst af voor de kwaliteitsverbetering van het Regionaal fietsnetwerk.
  • Op het provinciale deel van het Regionaal fietsnetwerken brengen we in 2025 de laatste kantmarkering aan en verbeteren we verlichting op verschillende plekken. Ook starten we studies naar verbreding van verschillende fietspaden en -tunnels. Ook onderzoeken we knelpunten wat betreft sociale veiligheid van fietspaden en -tunnels en stellen we hiervoor een plan van aanpak op.

Meerjarendoel

P6-1-3

Stimuleren fietsen

  1. Met de focus op de doelgroepen ouderen, kinderen/basisschooljeugd en nieuwe Nederlanders zetten we fietsstimuleringsacties/interventies op, en voeren deze uit. Voor de doelgroepen forenzen en bewoners van nieuwe verstedelijkingslocaties staat Goedopweg hiervoor aan de lat.
  2. We ontwikkelen een app (of ontwikkelen de huidige app door) met als hoofddoel meer mensen op de fiets te krijgen en als nevendoel het inwinnen van fietsdata voor het verbeteren van het (provinciale) fietsbeleid.
  3. We brengen met communicatie en activatie het regionale merk voor fietsstimulering in de provincie Utrecht onder de aandacht bij de eerder genoemde vijf doelgroepen.  

Beoogde resultaten:

  • Een groei in het aantal deelnemende gemeenten en activiteiten in de Doortrappengemeenten en het aantal ouderen dat hieraan deelneemt binnen het programma Doortrappen.
  • Een op maat gemaakte fietsstimuleringscampagne bij de opening van twee doorfietsroutes: Utrecht - Amersfoort en Woerden - Utrecht.
  • Het uitvoeren binnen de City Deal Fietsen voor Iedereen [met de onderverdeling in thema's Kunnen en Hebben] van een onderzoek naar mobiliteitsarmoede.  

Beleidsdoel

P6-2

Veiligere infrastructuur en gedrag

Meerjarendoel

P6-2-1

Veiligheid provinciale infrastructuur

  1. We verrichten onderzoek naar de tien grootste infrastructurele verkeersveiligheidsknelpunten en dragen verbetervoorstellen aan.  
  2. We brengen de grootste oversteekknelpunten voor fietsers en voetgangers op het provinciale wegennet in beeld.  
  3. We leggen vast waar het areaal niet voldoet aan de duurzaam veilig-systematiek.

Beoogde resultaten:

  • Toepassing en doorontwikkeling van vastgesteld beleid parallelwegen, landbouwverkeer en onveilige bermen.
  • Prioritering en aandragen van verbetervoorstellen bij de programmering voor infrastructurele maatregelen.
  • Inzage waar, waarom en in welke mate het provinciale netwerk niet aan de belangrijkste duurzaam veilig-criteria voldoet. We prioriteren de grootste hiaten, zetten deze om in verbetervoorstellen en brengen ze vervolgens in bij het proces voor programmering van infrastructurele maatregelen.

Meerjarendoel

P6-2-2

Verkeersveiligheid wegen derden

  1. We stellen een regionale uitvoeringsagenda op, waarin we vastleggen wat de grootste verkeersveiligheidsrisico’s zijn en hoe we deze regionaal kunnen terugdringen.
  2. We organiseren vier keer per jaar een regionaal verkeersveiligheidsoverleg voor alle Utrechtse wegbeheerders en stakeholders.

Beoogde resultaten:

  • De ontsluiting van een regionaal dashboard met vernieuwde ongevalleninformatie en risico-indicatoren voor gemeenten en waterschappen.
  • Een bestuurlijke intentieovereenkomst voor de regionale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid met alle wegbeheerders en andere betrokken partijen in de regio.

Meerjarendoel

P6-2-3

Stimuleren van veilig gedrag

  1. We zetten in op permanente verkeerseducatie en voorlichting, met de focus op het aanleren van basisvaardigheden en gevaarherkenning.
  2. We ontwikkelen een publiekscampagne gericht op stimuleren veilig gedrag op fietspaden.
  3. We faciliteren en financieren de ontwikkeling van lokale gedragsmaateregelen.

Beoogde resultaten:

  • Een voorlichtingsstrategie voor landelijke en provinciale campagnes.
  • Voorlichting- en handhavingsacties in overleg met de politie.
  • Vernieuwde scholenbenadering om het bereik van het educatieaanbod te verhogen.

Beleidsdoel

P6-3

Samen gezonde groei bereikbaar maken

Meerjarendoel

P6-3-1

MIRT projecten

  1. Het NOVEX-gebied Utrecht Amersfoort komt tot stand onder het programma U Ned. Samen met het Rijk stellen we een Uitvoeringsagenda (Adaptief Programma) en een Regionale Investering Agenda op (zie o.a. 1.1.2.). Deze krijgt inhoud vanuit de verschillende programmalijnen die binnen U Ned lopen. We werken als provincie verder met Rijk en regio samen binnen het programma U Ned.  
  1. Deze Uitvoeringsagenda is een sturingsinstrument om de komende jaren de grote keuzes te kunnen maken voor verstedelijking inclusief de bereikbaarheidsmaatregelen die daarvoor nodig zijn.  

Beoogde resultaten:

  • We leveren een Uitvoeringsagenda en Regionale Investerings Agenda op voor het NOVEX gebied Utrecht - Amersfoort

O.a. het MIRT Onderzoek A12 zone/Rijnenburg en de MIRT Verkenning OV en wonen leveren de beslisinformatie op en bereiden de besluitvorming tussen Rijk en regio voor.  

  • Voor Amersfoort zetten we in op het maken van afspraken over de Mobiliteitsagenda en leveren we het  gebiedsonderzoek Spoor- en Heuvelrugzone op.

Meerjarendoel

P6-3-2

Borgen regionale bereikbaarheid

  1. Voor de groeiopgave van heel Nederland zijn op de hoofdwegen in de provincie Utrecht verschillende projecten gepland om de wegen uit te breiden.  Het Rijk besloten om een strategische herprioritering van het Mobiliteitsfonds uit te voeren. Dit kan grote invloed hebben op het regionale, en daarmee ook het provinciale bereikbaarheidsbeleid. Als provincie en regio zullen we via lobbyactiviteiten naar het Rijk ernaar streven dat de uitvoering volgens het regionale beleid gebeurt.  
  1. In 2025 wordt de uitspraak van de Raad van Staten voor het Tracebesluit Ring Utrecht verwacht. De regio heeft het Alternatief Ring Utrecht (ARU) opgesteld dat op vergelijkbare wijze invulling geeft aan de beoogde doelen. We zetten in op de lobbyactiviteiten hiervoor.   

Beoogde resultaten:

  • Met het Rijk komen tot mitigerende afspraken over de projecten die op pauze zijn gezet in de provincie Utrecht (Hoevelaken) of herstart van projecten (NRU)
  • We beogen met het Rijk tot afspraken tot komen over ARU.

Meerjarendoel

P6-3-3

Slimme en duurzame mobiliteitskeuzes

  1. In de regionale samenwerking met Goedopweg stimuleren we werkgevers tot spitsmijdend en duurzaam mobiliteitsgedrag van medewerkers.  
  2. Stimuleren van inwoners tot duurzaam reisgedrag via een bewonersbenadering in nieuwe woongebieden.
  3. Informeren van verkeer en beïnvloeden van mobiliteitsstromen bij grote wegwerkzaamheden in de regio.

Beoogde resultaten:

  • We continueren de regionale samenwerking om werknemers te verleiden tot het mijden van de spits, thuiswerken of het gebruik maken van gezonde en duurzame vervoerwijzen.  
  • Met regionale partners zijn de wegwerkzaamheden zodanig gepland dat er geen overlap van afsluitingen en omleidingen ontstaat.  
  • Bij wegwerkzaamheden zijn weggebruikers geïnformeerd over hinder, route- en reisalternatieven.

Beleidsdoel

P6-4

Verschonen mobiliteit

Meerjarendoel

P6-4-1

Stimuleren schone brandstof en energie

  1. Verkennen van externe financiering voor de verduurzaming van mobiliteit en elektrificering van vervoer en het beschikbaar stellen van subsidie en partnerbijdragen.  
  2. We voeren een onderzoek uit naar de externe veiligheid van vrachtverkeer.  
  3. We stellen een grondstoffenstrategie op voor circulaire, klimaatadaptieve, klimaatmitigerende en biodiverse provinciale infrastructuur.

Beoogde resultaten:

  • Inzicht in de knelpunten rond externe veiligheid goederenvervoer op de weg.
  • Een aangepast koersdocument duurzame infrastructuur met daarin geactualiseerde doelen en werkwijze op weg naar een duurzame infra in 2030.
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 11:59:19 met de export van 10/03/2024 11:50:32